pondělí 4. února 2013

„Nemohou být uctívaní jako pár!“


Kadamba Kánana Svámí, 30. ledna 2012, Cape Town, Jižní Afrika, Lekce z nedělní hostiny

Govindají byl božstvem, které bylo instalováno Růpou Gosvámím. Po určitou dobu byla muslimská vláda příznivě nakloněna a velice tolerantní k tomu, co považovala za Hindu praktikování, které probíhalo ve Vrindávanu, za vlády Akbara.

Atmosféra byla velice otevřená. Akbar byl otevřen ostatním tradicím a tak dále. Ale později se celá nálada změnila a v tu dobu byl Vrindávan v obléhání, utlačován a mnoha Božstvům v různých chrámech bylo ublíženo. A tak bylo mnoho Božstev posláno jinam.

Govindají se dostal do Jaipuru a zůstal tam. Jak víme v naší sampradáji neuctíváme Krišnu samotného. Vždy Krišnu uctíváme obklopeného milujícími oddanými a nejvyšším z těchto milujících oddaných je Šrímatí Rádharaní. Ona je dokonalým oddaným, žádný z oddaných neumí potěšit Krišnu tak, jako ona!

Takto, Gaudíjové uctívají Rádhu a Krišnu. Ale když přišla Božstva Rádhy a Govindajiho do paláce v Jaipuru, místní panditové, kteří byli Šrí-vaišnavové z Jižní Indie řekli: „Ve skutečnosti Rádha a Krišna nemohou být na stejném oltáři, protože nejsou manželé! Takže nemohou být uctívání jako pár.“

Považovali je za oddělené a to se stalo významnou diskuzí. Toho času byl předním bráhmanským áčárjou v naší linii Šríla Višvanáth Čakravartí Thákur. On nám dal Guruvastakam, píseň kterou zpíváme na Mangala árati, a také mnoho komentářů. Byl tou dobou autoritou ale už ve velmi pokročilém věku. Jaipur je docela daleko od Vrindávanu; 230km a když nemáte auto a přepravujete se konvenčními prostředky, pak je 230km opravdu daleko. A pak cesta zpět, to je skoro 500km – zapomeňte na to, na to byl příliš starý. Takže poslal Baladeva Vidyabhusanu.

Baladeva tam byl vyslán a Baladeva byl připraven argumentovat s pokyny panditů ze Šrí sampradáji, kteří v základu řekli králi: „Musíš oddělit Rádhu a Krišnu.“ Král poslal záchrannou zprávu do Vrindávanu a na pomoc přišel Baladeva.

Zpočátku Jihoindičtí bráhmanové ze Šrí sampradáji říkali, že nejsou ochotni hovořit s nikým z Gaudíja sampradáji, protože nemají ani komentář na Védantasůtru. Ale Baladeva, což je zajímavé, nebyl jen pouze z Gaudíja sampradáji, byl také z Mádhava sampradáji, protože sanjás přijal u Madhavů. Představil jim svůj Madhavský původ a debata mohla začít. A ano, hovořil velice výmluvně a dal Gaudíja závěry a řekl: „Cokoliv jste řekli, není v souladu s učením Madhavy. Proto to nemůžeme přijmout.“

Poté Baladeva přijal výzvu napsat komentář na Védantasůtru, který napsal a velice rychle a podle něj mu byl diktován samotným Govindajím. A samozřejmě právě proto je tento Gaudíja komentář nazvaný Govinda Bhásya. A díky tomuto komentáři nastolil autoritu Gaudíjů a proto také autoritu uctívání Rádhy a Krišny kombinovanou zejména s učením Pána Čaitanji Maháprabhua, což je i původním závěrem Šrímad Bhágavatamu!

Původní článek v angličtině naleznete zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat