om
ajnana-timirandhasya jnananjana-salakayacaksur unmilitam yena tasmai sri-gurave namah
Když dával Šríla Prabhupáda lekci v Bombaji u
příležitosti dne zjevení Pána Nrsimhadéva, ta lekce byla ihned po divadelním
vystoupení, a tak v ní oceňoval výkon herce Hiranjakašipua, protože ta
role byla zahrána velice dobře. Poté vysvětlil více o zábavách Pána Nrsimhadéva
a na konci řekl: „Kdybych tak měl jen více času, hovořil bych o Prahládových modlitbách.“
Tyto modlitby Prahláda má Šríla Prabhupáda specificky oblíbené a v určitém
smyslu jsou i nejdůležitější, protože Prahlád je oddaný a my následujeme v jeho
šlépějích, snažíme se stát oddanými Pána. Proto když se Prahlád v těchto modlitbách modlí ze své pozice oddaného, jsou tyto modlitby pro nás zejména
relevantní. Pak je tu ale ještě ten bod, kdy posloucháme o Hiranjakašipuovi a uvědomujeme si, že takový malý Hiranjakašipu je také v nás. Takže každá
část této zábavy má svoji důležitost, ale i tak, protože Prahlád je oddaný,
chtěli bychom věnovat pozornost zejména jeho slovům.
Rád bych začal krátkým úvodem. Situace
byla taková, že Hiranjakašipu vyvolal hněv Pána Nrsimhadéva. Ten hněv byl tak extrémně silný, že i poté co byl Hiranjakašipu zabit, stále
nemizel. Celá tato zábava se odehrávala na nebeských planetách a polobozi,
kteří byli přítomni, se cítili velice nepříjemně, byli tím hněvem úplně
přemoženi. Díky žáru toho hněvu se velmi báli a díky strachu z toho
hněvu se neopovažovali přijít k Pánovi blíže. Dokonce i Lakšmí déví se
neopovážila k Pánu přiblížit, ale z jiného důvodu. Nikdy dříve nespatřila
takovouto podobu Pána a díky své cudnosti vůči Pánu Višnuovi měla určité
pochyby, zda se jedná skutečně o Pána Višnua. Takže ani Lakšmí déví se
neopovážila před pánem objevit. Nikdo to nezvládl. Pán Brahma to nedokázal a ani Pán Šiva nemohl. Nikdo z polobohů se neopovážil k Pánu přiblížit!
A tak Pán Brahma postrčil kupředu Prahláda a řekl mu: „No, On se tu objevil kvůli Tobě, takže Ho běž
uklidnit ty! (smích)
Ne, neměli bychom to chápat takhle, měli bychom vidět, že
Pán Brahma je nejinteligentnější osobou v celém vesmíru a proto dokázal velice
hluboce posoudit celou situaci a také si uvědomoval, že Prahlád není jen
pětiletý chlapec, ale je extrémně mocný – nic ho nedokáže zabít. Vůbec nic nedokázalo
Prahláda zabít. Přestože bylo učiněno tolik pokusů mu ublížit, nic na něj
nefungovalo.
Pak Pán požehnal Prahládovi a položil svou lotosovou ruku - odhaduji že to je ruka, anebo transcendentální packa - položil ji na jeho hlavu. Poté je řečeno, že Prahlád tím byl očištěn - ještě více očištěn od
různých vlivů svého démonského zrození, a následně se začal modlit.
Poté, co nabídl rozličné modlitby, došel až k modlitbě,
kterou jsem si vybral. (Šrímad Bhágavatam 7.9.11)
naivātmanaḥ prabhur ayaṁ
nija-lābha-pūrṇo
mānaṁ janād aviduṣaḥ karuṇo vṛṇīte
yad yaj jano bhagavate vidadhīta mānaṁ
tac cātmane prati-mukhasya yathā mukha-śrīḥ
mānaṁ janād aviduṣaḥ karuṇo vṛṇīte
yad yaj jano bhagavate vidadhīta mānaṁ
tac cātmane prati-mukhasya yathā mukha-śrīḥ
Překlad:
Svrchovaný Pán, Nejvyšší Osobnost
Božství, je vždy plně spokojený sám v sobě. Je-li Mu tedy něco obětováno, pak
tato oběť přináší Pánovou milostí prospěch oddanému, jelikož Pán nepotřebuje od
nikoho žádnou službu. Zde je příklad: je-li tvář ozdobena, je ozdoben i její
odraz v zrcadle.
A význam Šríly Prabhupády není příliš dlouhý:
Význam:
„V bhakti-yoze je doporučeno, aby oddaný následoval devět zásad: śravaṇaṁ kīrtanaṁ viṣṇoḥ smaranaṁ pāda-sevanam / arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ sakhyam ātma-nivedanam. Tato služba, která spočívá v oslavování Pána prostřednictvím naslouchání, opěvování atd., samozřejmě není ve prospěch Pána, ale oddaného. Pán je slavný vždy, ať Ho oddaný oslavuje nebo ne, ale pokud to oddaný dělá, sám se tím automaticky proslaví. Ceto-darpaṇa-mārjanaṁ bhava-mahā-dāvāgni-nirvāpaṇam — neustálým oslavováním Pána živá bytost očišťuje své srdce, a tak může pochopit, že nepatří do hmotného světa a že je duší, jejímž skutečným posláním je rozvíjet vědomí Kṛṣṇy, aby se mohla vysvobodit z hmotného zajetí. Tak je planoucí oheň hmotné existence okamžitě uhašen (bhava-mahā-dāvāgni-nirvāpaṇam)...."
„V bhakti-yoze je doporučeno, aby oddaný následoval devět zásad: śravaṇaṁ kīrtanaṁ viṣṇoḥ smaranaṁ pāda-sevanam / arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ sakhyam ātma-nivedanam. Tato služba, která spočívá v oslavování Pána prostřednictvím naslouchání, opěvování atd., samozřejmě není ve prospěch Pána, ale oddaného. Pán je slavný vždy, ať Ho oddaný oslavuje nebo ne, ale pokud to oddaný dělá, sám se tím automaticky proslaví. Ceto-darpaṇa-mārjanaṁ bhava-mahā-dāvāgni-nirvāpaṇam — neustálým oslavováním Pána živá bytost očišťuje své srdce, a tak může pochopit, že nepatří do hmotného světa a že je duší, jejímž skutečným posláním je rozvíjet vědomí Kṛṣṇy, aby se mohla vysvobodit z hmotného zajetí. Tak je planoucí oheň hmotné existence okamžitě uhašen (bhava-mahā-dāvāgni-nirvāpaṇam)...."
Takže zde bych to trošku okomentoval... Tento bod považuji
za význačný: Pán nepotřebuje naše opěvování. Zejména proto, že jsme členy sankírtanového hnutí, což je hnutí
zaměřené na trvalé opěvování Nejvyššího Pána. Někdy někdo vznese otázku: „Ale proč pak Pán potřebuje být neustále
opěvován? Užívá si snad naslouchání o Své vlastní slávě? Je to něco jako jeho
ješitnost? Co je to za vlastnost Pána, že má rád být opěvován a my musíme
neustále bez přestání opěvovat Jeho slávu? Proč? Co je to v Nejvyšším Pánu?“
Ale z tohoto verše vidíme, co je klíčem k celému opěvování
Nevyššího Pána, protože Prahlád to úplně objasnil. Prahlád, jak nám
představil Šríla Prabhupáda, je jedním z mahájanů. (Šrímad Bhágavatam 6.3.20)
svayambhūr nāradaḥ śambhuḥ
kumāraḥ kapilo manuḥ
prahlādo janako bhīṣmo
balir vaiyāsakir vayam
kumāraḥ kapilo manuḥ
prahlādo janako bhīṣmo
balir vaiyāsakir vayam
Prahlád Maháráj je jedním ze dvanácti mahájanů, je jednou z autorit, a proto cokoliv říká, by mělo být bráno jako autorizované pokyny. A Prahlád uvádí, že Nejvyšší Pán je átmaráma, je spokojený uvnitř sebe sama. On nepotřebuje naše opěvování, ale ta úžasná věc je v tom, že opěvováním Pána se ten, kdo ho opěvuje, očišťuje. Je to obdobné, jako když zdobíme svou tvář a když se podíváme na náš odraz, je také ozdobený. A když zdobíme Pána oslavováním, my sami se staneme slavnými a očištěnými. Tak jak je to řečeno v Čaitanja Čaritámritě, kde Krišnadás Kaviráj říká (CC Madhja 22.75): sarva mahā-guṇa-gaṇa vaiṣṇava-śarīre a poté je řečeno kṛṣṇa-bhakte kṛṣṇera guṇa sakali sañcāre.
Říká, že ve Vaišnavovi se projeví všechny dobré vlastnosti.
To je zajímavé - službou Krišnovi získávají vaišnavové vlastnosti Krišny Samotného. Celé to opěvování Pána ve
skutečnosti zdobí nás. Přestože Ho oceňujeme a nekonečně opěvujeme, zvětšuje se
naše vlastní sláva. A zde je velice důležitý bod, na který Prahlád poukázal a
který mě skutečně udeřil.
Pak bych si přál projít ještě jednu další modlitbu Prahláda
a následně to uzavřu. (Šrímad Bhágavatam 7.9.15)
nāhaṁ bibhemy ajita te 'tibhayānakāsya-
jihvārka-netra-bhrukuṭī-rabhasogra-daṁṣṭrāt
āntra-srajaḥ-kṣataja-keśara-śaṅku-karṇān
nirhrāda-bhīta-digibhād ari-bhin-nakhāgrāt
jihvārka-netra-bhrukuṭī-rabhasogra-daṁṣṭrāt
āntra-srajaḥ-kṣataja-keśara-śaṅku-karṇān
nirhrāda-bhīta-digibhād ari-bhin-nakhāgrāt
Překlad:
Překlad: Můj
Pane, jehož nikdo nikdy nepřemůže, vůbec se nebojím Tvé hrozné tlamy a jazyka,
Tvých očí zářících jako slunce ani Tvého svraštělého obočí. Nebojím se Tvých
ostrých zubů, Tvé girlandy ze střev, Tvé hřívy smáčené krví ani Tvých vysokých,
špičatých uší. Nemám strach ani z Tvého ohlušujícího řevu, před nímž sloni
prchají do daleka, ani z Tvých drápů, jimiž zabíjíš své nepřátele.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjo7IQmQqrUxBntrcwEqs_S7x1f5SuizWIj3AkWOkG8wuiy0hEj-2pruOUhBd4gch1xxrNhZHQQYvcWb1gW3H0iIJ9lOo6UEXM-UzQe3_QlwWc7ARiMKqV9n98mdvxAyZXOPqWvYhkj_kQ/s320/NrshimaCaturdasi2015-98.jpg)
Jeho vlastní lvíčata se lva vůbec nebojí, protože lev je
jejich ochránce, takže se ho nejenže nebojí, ale naopak se jím cítí být
ochraňována. Jako děti mohou říci: „Můj
otec je policista!“ nebo něco obdobného, jen aby vystrašily ostatní děti. „Mně nemůžete udělat nic, protože Můj otec...“
Obdobně se cítí oddaní naopak velice pohodlně a šťastně v rozhovorech o střevech
Hiranjakašipua, která se houpou jako girlanda na krku Pána...
Šríla Prabhupáda řekl: „Prahlád
stojí vedle vraha svého otce a má připravenu girlandu. Přeje si ji dát vrahovi
svého otce.“ Je to velice transcendentální a pro materialisty docela těžko pochopitelné. Někdy přijdou lidé do našeho chrámu, a když tam vidí malbu Nrsimhadéva
a Hiranjakašipua, ptají se: „Co to
je?“ A oddaní odpovídají: „Ó, to je
náš Pán Nrsimhadév.“ Protože my vidíme, že to vše je velká milost Pána,
který je tak soucitný a má tolik lásky ke Svým oddaným, že už nedokázal déle tolerovat tolik násilí vůči Svému oddanému. A takto se
oddaní díky uctívání Pána Nrsimhadéva stávají nebojácnými.
Bahir nrisimho hridaye
nrisimho - On je všude. Pán Nrsimhadév je vně nás a je také uvnitř v srdci.
Yato yato yami tato nrisimho - Pán
Nrsimhadév je tady i tam, je všude. Takto se cítíme velice bezpečně a rádi
vzpomínáme na tyto zábavy se všemi těmi krvavými popisy.
Zde bych nyní skončil. Velice vám děkuji.
Ať žije Šríla Prabhupáda!
Kadamba Kánana Svámí, 2. května 2015, Simhachalam, Německo, Lekce z Nrsimha
Čaturdáší
Původní článek v angličtině zde.
Přeložil Madhu Pandit dás
Video s přednáškou
ke stažení zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat