čtvrtek 24. prosince 2015

Ponořit se hlouběji

Měli bychom číst Bhagavad-Gítu s jistým množstvím introspekce a určitou reflexí. Musíme o tom co čteme přemýšlet a nikoliv jen číst...

„Čteš Gítu?“
(Indický akcent) „Ó ano, ano, ano. Čtu Gítu hodně. Každičký den patnáct minut. Jaya. Pakka. Každý den. Bez odchýlení. Ó ano. Velice dobře.“
„Ale přemýšlíš o tom někdy? Kolik minut o tom, co čteš, přemýšlíš?“
„Přemýšlet o tom? Co je to za otázku? Vždyť čtu.“
„Nyní musíš přemýšlet. Patnáct minut čtení, poté o tom patnáct hodin přemýšlet a zbytek dne můžeš spát.“

Tohle znamená, že jsme probuzeni, potřebujeme přemýšlet podle Gíty, jinak k čemu je to čtení? Není to rituál. „Čtu Gítu, patnáct minut každý den. Vypnutá mysl. Jen čtu: kāmais tais tair hṛta-jñānāḥ… Čtu. Hodně. Také velice rychle. Čtete také... a přemýšlíte? Nikdy nepřemýšlíme. Ó můj Bože, přemýšlení. Jen to ne! Jedení, spaní, páření se, přemýšlení není na seznamu. Promiňte! Ale není tam! (smích)

A toto je problém, my nepřemýšlíme! Ale Bhagavad-Gíta je přesně ta kniha k přemýšlení, k hlubokému rozjímání. Celým významem Gíty je přemýšlení, abychom o obsahu přemýšleli! Proto existuje něco, čemu se říká lectio divina, hloubavé čtení neboli čtení šástry způsobem, kdy se hluboce snažíme porozumět tomu, co se mi tento verš snaží sdělit. Jaké je poselství tohoto verše pro mě. Těm, jejichž inteligence byla ukradena hmotnými touhami...“

Nevěděl jsem, že inteligence může být ukradena. Věděli jste to? O tom jsem nikdy nepřemýšlel. Ukradená inteligence. A kým?

Inteligence zcizena hmotnými touhami, prací pro hmotné touhy dnem i nocí - kāmais tais tair hṛta-jñānāḥ prapadyante ‘nya-devatāḥ (BG 7.20). Ano, je zde verš od Šríly Rúpy Gosvámího, který popisuje smysly, a my musíme vidět, jak smysly tlačí a představme si to na chviličku.

Řekněme, že mám před sebou stůl s mnoha telefony a pak:
„Crrr, crrr, crrr, crrr.“
„Ano?“
„Hovoří tvůj jazyk. Tak co, bude něco k jídlu? Myslím že ten Svámí už mluví věčně, ale co sabjí a purí? Už jsou na cestě, nebo co? Myslím, že už je čas na sabjí a purí.“
„Ano, ano, pane Jazyku. Samozřejmě, už na tom pracuji. Prosím o chviličku strpení, už to urgentně zařizuji a ihned jak to zde bude, s jistotou půjdu na sabjí a purí.“
„Dobře. dobře.“
„Crrr, crrrr, crrr, crrrr.“
„Ano?“
„Zde uši. Je možné přepnout na jiný kanál prosím? Už něco jiného. Už to běží strašně dlouho. Něco jiného pokud možno. Prosím přepněte to co nejdříve to půjde na jiný kanál.“
„Ano, ano. Samozřejmě že ano. Jo, jo.“
„Crrr, crrrr, crrr, crrrr.“
„Ano?“
„Halóó, hallóó.“
„Ano?“
„Zde jsou tvé genitálie. Je víkend a co víc k tomu mám ještě říct. To je náš čas. Pochopil jsi to?“
„Ano, samozřejmě. Definitivně. Úplně. Cokoliv jen řeknete, přinesu.“

A pak přineseme... Přineseme svým smyslům cokoliv si přejí. Tvrdě pracujeme, abychom je uspokojili. Nikdy jim neřekneme ne na jejich požadavky a co nám nakonec smysly řeknou? Smysly jsou naprosto a totálně nevděčné. Řeknou: „To je vše? To je vše, co jsi přinesl? Přines víc a hned!“ Přinesete zmrzlinu, ale není to ta správná příchuť. „Běž zpět! Přines jinou a více! Nejsou tam žádné čokoládové křupky!

Takto nejsou smysly nikdy uspokojeny - kamadinam kati na katidha palita durnidesas tesam jata mayi na karuna na trapa nopasantih (ČČ Madhya-lílá 2.16). Nemají žádnou milost - na karuna na trapa nopasantih. Smysly jsou maximálně nemilosrdné! A ty nás vedou. My jim nosíme co chtějí a ony jsou stále nespokojené.

Takže zpět k verši: „Ti, jejichž inteligence byla ukradena hmotnými touhami...“ To znamená, že ta inteligence pracovala pro smysly. Přinášíme jim stále více a více a smysly nejsou nikdy spokojené.

Přednáška na nedělním programu, Bhagavad-gítá 7.20, 24. května 2015, Sydney, Austrálie

Původní text v angličtině zde.

Přeložil Madhu Pandit dás

Žádné komentáře:

Okomentovat