úterý 15. září 2015

Zplnomocnění naší povahy

Důvodem, proč jsem v této přednášce zmiňoval trochu astrologie, je, že máme svou povahu. Dám příklad Krišny Kšetry Mahárádže. Rád mu říkám "Jeho Pohodovost". Šťastná pohodovost! Nikdy jsem za ty roky Mahárádže neviděl podrážděného. Já jsem opak - pořád jsem z věcí nervózní. Tyhle vjása púdži mě také znervózňují. Je tu tolik lidí a já mám se všemi vztahy a všichni jsou tady a chtějí se mnou mluvit. Ale jak můžu mluvit se všemi?! To je nemožné. Jediný způsob, jak můžu mluvit k vám všem, je skrze mikrofon právě teď. O tom to je, a pak tu a tam s někým, ale ne se všemi, protože to není možné. Ale vidím, že Krišna Kšetra Mahárádž ví, jak vše vyřídit pohodovým způsobem. Učím se od něj tohle umění být uvolněný ve službě Krišnovi.

Naše povahy jsou tedy odlišné, ale pořád každá z těchto povah musí být v Krišnově zájmu přizpůsobena. Díky mnoha životním zkušenostem jsem zjistil, že povahy mají v oddané službě své dobré a špatné stránky, a že musíme svou povahu využít ve prospěch Krišny. Když máte ohnivou povahu, někdy ji prostě musíte zchladit. A když máte hodně chladnou povahu, někdy se pro Krišnu musíte trochu zapálit.



Musíme se tedy pro Krišnu přizpůsobit - cokoliv to je a cokoliv je potřeba. Musíme mít tuto ochotu být formováni - jako těsto na čápáty - do jakéhokoli tvaru, který je potřeba. Jako žolík v kartách, který se přizpůsobí jakékoli kartě, vedle které je; okamžitě přijme vlastnosti vedlejší karty. Musíme tedy být pro službu Krišnovi takoví. Musíme být připraveni se změnit a chopit se příležitosti, což znamená udělat cokoli a vše, co je zapotřebí.

V hmotném světě můžete říct, že nejste trénovaní pro takovýto druh zapojení se, ale ve vědomí Krišny tohle nefunguje, protože je tu vždycky ona mantra: "Prostě se odevzdej, prabhu!" (smích)

Zeptají se vás: "Umíš vařit?"
Vy odpovíte: "No... ne. Vlastně neumím..."
"Ó, no to je jednoduché. Prostě dej na sporák vodu, trochu rýže a tohle a támhleto..."

Za půl hodiny je tu kičrí a za týden máte na starost kuchyň! Vše ve jménu toho, že Krišna nás zplnomocní. Ale je to pravda, Krišna nás zplnomocní, a je také pravda, že na Jeho zplnomocnění závisíme. Bez tohoto zplnomocnění nemůžeme udělat nic. Dokonce ani se vším nadáním světa - i když zpíváte jako gandarva, ne každé ráno se vzbudíte s hvězdným hlasem!

Krišna říká: paurusham nrishu (Bhagavad-gítá 7.8) - jsem schopnost v člověku. Jednoduše vše je dar od Krišny. Proto používáme své dary a kde nám nebylo tolik dáno se prostě jen snažíme dělat, co můžeme. V naději, že nám Krišna pomůže. Proto Šríla Prabhupáda říkal, že slovo nemožné existuje pouze ve slovníku hlupáků. Takto se odkazoval na princip zplnomocnění, a je důležité, abychom o tomto principu rozjímali.

Naše omezení tedy neplatí. Jinak začneme uvažovat logicky: "Já se znám. Nejsem dítě. Jsem tu už nějakou dobu. Však víte, nejsem nováček. Vím, co můžu dělat a co ne. Vím, jak se napnout, ale doopravdy o určitých věcech vím, že je prostě dělat nemůžu." Nemusí tomu tak být! Když je zde faktor Krišny, můžeme překvapit sami sebe: "Netušil jsem, že tohle můžu zvládnout!" S Krišnovou pomocí je možné udělat cokoli.

Ranní přednáška na vjása púdže, ČČ Madhya-lílá 24.124, 26. dubna 2015, Rádhádéš, Belgie

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat