středa 2. září 2015

Pán Balarám, 2/4

Balarám a Krišna jsou stejní, ale také jsou zde rozdíly. Základní rozdíl je, že Balarám je Nejvyšší Pán v náladě sloužení Krišnoviekale īśvara kṛṣṇa, āra saba bhṛtya yāre yaiche nācāya, se taiche karenṛtya (Čaitanja Čaritámrita Ádi-lílá 5.142); je zde jeden Nejvyšší Pán Krišna a všichni ostatní Mu slouží, včetně Jeho expanzí, které zahrnují také Pána Balaráma. Krišna je tedy známý jako sevya bhagaván a Balarám jako sevak bhagaván, neboli že Krišna je Pán, kterému je slouženo a Balarám je Pán, jenž slouží. Balarám slouží Krišnovi mnoha možnými způsoby.

Expanduje se jako Ananta, který má mnoho mnoho úst a všemi těmito ústy opěvuje Krišnu. Je řečeno, že když chcete opěvovat Krišnu, musíte se modlit k Anantovi, protože jeho ústa jsou šperkovnicí drahokamu oslavování Krišny. Takže tímto způsobem Balarám vždy slouží Krišnovi tak, že Ho opěvuje. Ádi-guru, Balarám je původní duchovní učitel. Člověk musí vždy a neustále opěvovat Krišnu.

Balarám se také stává lůžkem Pána jako Ananta Šéša, je Pánovým sedátkem a všemi potřebami a nástroji Pána. Jeho boty, Jeho talíř, Jeho sklenice i hudební nástroje - to vše je Balarám. Balarám se dokonce stává pro potěšení Krišny i Vrindávanem. Poskytuje veškerou radost Krišnovým věčným zábavám.

Když dojde na hmotný svět, je to Balarám, kdo se expanduje do Mahá Višnua, Kšírodakašai Višnua a Garbhodakašai Višnua. Balarám slouží Krišnovi ve všech ohledech - je za vším v duchovním i hmotném světě.

Šrímad Bhágavatam 10.1.8, 10. srpna 2014, Balaráma Džajantí, Česká republika

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat