úterý 1. září 2015

Obětavost

(KKS, 26. Června 2015, Gíta Nagari, USA, Srímad Bhagavatam lekce 3.25.8)


Když se naše zaměření na Krišnu přeruší, staneme se sebestřednými a budeme stále myslet jen na sebe – můj duchovní život, můj pokrok, moje potřeby … a to je problém. Duchovní učitel je toho spíše pravým opakem. Být duchovním učitelem je v jistém smyslu nevděčná úloha – není to taková zábava, jak to vypadá.
Například – girlandy! Svědí, jsou cítit a působí na vaše nosní dutiny. Taky se v nich potíte a zanechávají skvrny na vašem oblečení. Často jsou plné hmyzu, který vám slézá po krku a po zádech; ať už červi, mravenci nebo různé druhy brouků. A když se oddaní rozjedou, pověsí někomu na krk celou hromadu girland a to už něco váží. Pak jsou girlandy, které nejsou navlečeny tak těsně a jak tak visí na vašem krku, květy se posouvají směrem dolů, provázek se vám začne zařezávat do krku a po nějaké chvíli si říkáte: “Co to mám na krku?“ A pak si uvědomíte: “Aha, to je girlanda!“  A to jsou jenom girlandy! Co teprve všechny ty ostatní věci? Takže život duchovního mistra je život plný obětí, je to život nezištnosti a je to život odevzdávání veškeré naší energie pro druhé – vše pro blaho druhých.
Jsme tu nyní na samém počátku oslav odchodu Jeho Milosti Bhakti Tirthy Maharaje. A to je přesně, co on předvedl – neúnavnou obětavost. Nejvíce jsem byl s Maharajem v kontaktu v Jižní Africe, potom během těch let v Mayapuru a několikrát i tady v USA, ale nikdy jsem ho neviděl skutečně odpočívat. Nepamatuji se, že by někdy odpočíval. Z toho co jsem viděl, byl neustále v jednom kole, stále neúnavně pracoval, pracoval velmi tvrdě – stále. Dokonce i dříve jako Ghanasyam pracoval velmi tvrdě – spal méně, jedl méně,  chantoval více a kázal více než kdokoli jiný. A když bylo potřeba vedení, byl odhodlán jít do toho a být tou energií, která inspiruje druhé.

Takže tato obětavost je vlastností duchovního mistra a Srila Prabhupáda chtěl, aby ji vlastnil každý, protože Prabhupáda řekl, že si přeje, aby všichni jeho žáci byli duchovními mistry, a to v překladu znamená, stát se obětavými. 
Přeložila bhn. Eva W.
Původní článek v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat