úterý 31. března 2015

Něco opravdového

Pamatuji si jednu písničku z doby svého mládí. Neměl jsem ji rád. Popisovaly se v ní různé světové problémy a refrén byl: "Ale naštěstí máme klíč k uniknutí z reality."

Říkal jsem si: "No, počkejte chvilku! Neunikli jste realitě - jen jste ji zakryli! Je to pořád stejné, nevyřešili jste to." Takže jsem tu písničku neměl rád. Chtěl jsem něco opravdového - skutečné řešení, skutečnou svobodu. To byla první píseň, kterou jsem hrál na svou první kytaru. Neznal jsem žádné akordy, ale mlátil jsem do ní a z plných plic volal: "Svoboda!"

Byl jsem ohledně toho vážný a hledal ji tolika způsoby. Vzpomínám si na báseň Leonarda Cohena, který zpíval: "Jako pták na drátě, jako opilec o půlnoci na kůru, snažil jsem se být svobodný."

Myslel jsem si: "Kde je tvá svoboda, když jsi chycen ve světě, který jsi nestvořil? Další narozené dítě na světě, které o to nežádalo." Takže jsem se setkával s těmito věcmi a hledal jsem a říkal si: "Kde to je?"

Přednáška v Matchless Gifts, 16. ledna 2015, UK

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat