Kadamba Kánana Svámí, 16. ledna 2014, Bhaktivedanta Manor, UK, ŠB 9.10.21-22
Původní článek v angličtině zde.
Oddaní Krišny mají jinou náladu než oddaní Pána Rámy. Oddaní
pána Rámy jsou velice striktní co se týče dharmy jako sám Pán Ráma byl
extrémně striktní ve vykonávání principů dharmy v tomto světě až do
bodu kdy opustil Síta déví.
Na druhou stranu Krišna slíbil, že na Kurukšétře nepozvedne
žádnou zbraň, ale uprostřed bitvy vidíme, co se stalo. Bhíšma, který je
nejlepším bojovníkem, řádně Krišnovu příteli Arjunovi zatopil. A co se stalo
potom? Okamžitě Krišna svůj slib porušil, přesně tak. Zvedl kolo od vozu a
řítil se na Bhíšmu, připraven ho zabít! Jen se podívejte! Prostě porušil svůj
slib!
A proto, „kaunteya pratijanih na me bhaktya pranasyati“.
„Ó synu Kuntī, směle vyhlas, že Můj oddaný nebude nikdy zničen.“ BG 9.31 Proč Arjuna? Protože Krišnovi by nikdo nevěřil, protože on neplní své sliby
vždy, jak říkají áčárjové, ale Arjuna je mužem slova a neporušil by ho.
A tak vidíme, že principy dharmy jsou určeny pro
tento svět. Když Nejvyšší osobnost Božství přijde ukázat jak žít v tomto světě,
pak ukazuje principy dharmy. Ale když Nejvyšší osobnost Božství přijde
ukázat jaké to je v duchovním světě, pak porušuje všechny pravidla dharmy,
protože Jeho oddaný je pro Něj důležitější než jeho vlastní reputace a
důležitější než dharma. Je připraven dát přednost Svému oddanému
přede vším ostatním a to je Krišna, bhakta vatsala – ten kdo preferuje
Svého oddaného před vším ostatním a je připraven se svému oddanému plně
odevzdat.
Je řečeno, že Krišna dokonce přijímá podobu, po které Jeho
oddaný touží. Krišna je znám jako daksa – ten, kdo je expertem v naplňování
různých cílů v jednu chvíli. Takže v tu chvíli, kdy porušoval svůj
slib, aby dokázal, že je transcendentální vůči dharmě, v tu samou
chvíli opětoval svému oddanému, Bhíšmovi, ke kterému měl vira rasu,
vztah rytířskosti. A Bhíšma s tím tak bojoval, střílel na Krišnu šípy a
zraňoval Krišnovo tělo a Krišna to bral jako nabídku květin. Je to tak úžasné,
jak se Krišna odpovídá a bere na sebe podobu, po které oddaný touží. Je tak
úžasné, jak je Pán ovládán touhami Svého oddaného! To je Krišna! A to je
důvodem, proč je tolik různých podob Pána, protože každá ta podoba odpovídá
oddanému který je vůči Pánu v jiné náladě.
Původní článek v angličtině zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat