Kadamba Kánana Svámí, 22. srpna 2012, Amsterdam, Holandsko, lekce Šrímad Bhágavatam 4.29.55
Otázka: Může říci něco
o závisti?

Ale díky závisti, chceme být více, než jsme, a pak logicky i
chceme, aby ostatní byli méně, než jsou. Protože jeden ze způsobů jak se stát
větším je tím, že ostatní se stanou menšími. Znáte to. „Tak ty tohle nazýváš krásou? Vždyť je to vše make up. Jen se podívej,
to je make up. Je to umělé. Ona je docela tlustá, když se podíváš, viď? No a
navíc má nohy Xka.“ A takovýmto způsobem, díky závisti, se můžete snažit
zničit její krásu a najít nějaké detaily, a pak už nebude vůbec krásnější než
já. Chceme zrcadlo na stěně. Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi kdo je na světě
nejkrásnější? Jen závist. Kdo nejinteligentnější na světě? Kdo je nejbohatší ze
všech? Stále se snažíme být více, než jsme. Díky závisti. A úplně nakonec se
snažíme stát se Krišnou.
Bhakta Romeo a bhaktin Julie v chrámu s Rádhou a
Krišnou na pozadí. My chceme být Rádhou a Krišnou. Nechceme jim sloužit. Takže
tato závist je také celkem problémem. A je tu aktivní závist a pasivní závist. Aktivní
závist znamená, že jdete po lidech a hledáte na nich chyby, a tak dále. A pasivní
závist znamená, že lidem nedáváte místo pro život. Takže my máme i kolektivní
závistivý společenský systém. Je to jako: „Prostě
buď normální osobou. Normální člověk se obléká normálně. A normální člověk se
chová normálně. A cokoliv jiného, není přijatelné.“ A toto je pasivní
závist. Nevypadá to, že by někoho napadali, ale oni vyvářejí kolektivní
sociální strukturu, která nenechá lidi žít.
Část védské kultury je o praja.
Praja znamená: to, co se narodilo, má právo na život přirozeným způsobem. A
proto je ptákům dovoleno jíst zrní z polí, protože to jsou ptáci a jedí
zrní, nemohou si pomoci, je to jejich jídlo. A vy nemůžete stát na kraji pole
s puškou a střílet je. Nebo vám není dovoleno dávat otrávené mrkve na pole
pro králíky. Nebo, mimochodem ani nesmíte kupovat jed na myši, abyste se
zbavili myší, které v chrámu žijí. Jen se musíte ujistit, že všechna bhoga
je správně umístěna v barelech. Takže bhoga není rozházená kolem, ke které
by se mohly dostat. Ale když je všechna bhoga jen tak otevřená, pak není divu,
že se tam dovnitř dostanou všechny myši, pak já bych se tam nastěhoval
s těmi myšmi také. To je přirozené.
GourGovinda maharáj vyprávěl příběh o vlku a malém jehněti. Malé
jehně pije vodu z řeky. A pak tam přijde vlk a také začne pít. A vlk řekne:
„Hej ty špinavé malé jehně! Kdo si myslíš, že jsi, abys strkalo svůj špinavý
čumák do mé pitné vody?“ „Ne, pane vlku, to ve skutečnosti není problém,
protože já piju vodu po proudu od vás. Takže ta voda, co piju, se vaší pitné
vody nedotkne.“ „No podívejme se na to! Nejdříve strčíš svůj špinavý čumák do
mé pitné vody, a teď jsi ještě drzá. To už je opravdu příliš. A minulý rok jsi
udělala to samý!“ „Ne pane vlku, tak to nemůže být, protože minulý rok jsme se
ještě nenarodila.“ „A teď už je toho opravdu dost! Stále budeš odmlouvat? Tak
za to tě teď sežeru!“ To je také závist, jak můžeme vidět. „Kdo chce psa bít,
hůl si vždycky najde.“

Nějaké další otázky?
Otázka: Ghana Šjám. Co
to jméno znamená?
Odpověď: Je to o
mraku. ghanatvam. Vzpomínáš si? saḿsāra-dāvānala-līḍha-loka- trāṇāya
kāruṇya-ghanāghanatvam Duchovní mistr je jako dešťový mrak, který hasí
planoucí oheň hmotné existence. A tak ghana
znamená mrak. A šjám znamená temná
barva bouřkového mraku, Krišny. Ve Vrindávanu během období dešťů, těsně před
nimi je slunce tak silné, že je to nesnesitelné, tak silné, že nic nevidíte, tak
moc je v tu dobu slunce zářivé. A pak přijdou ty temné bouřkové mraky a
slunce přímo svítí skrze ty mraky, tak je zářivé. A ten mrak má pak namodralou barvu,
je velice zářivý. Pak brijbásí volají
Šjám! Šjám! To je Ghana Šjám. To je barva Krišny.
Žádné komentáře:
Okomentovat