neděle 13. ledna 2013

Běž z toho rohu ven!


Kadamba Kánana Svámí, CapeTown, 27. 6. 2012, SB 8.1.3

Tímto způsobem proti Krišnově autoritě rebelujeme. Nepřijímáme Krišnu jako svého dobrodince. Otáčíme se k němu zády. Je to, jako když se někdy snažíte zachránit hmyz. Jdete do sprchy a tam je nějaký hmyz. Není vůbec nebezpečný, ten hmyz je úplně neškodný, nic čeho byste se mohli bát. Ale myslíte na to: já ten hmyz vlastně utopím, když se osprchuji. Takže máte velké dilema. Musím se osprchovat, ale nechci tím utopit ten hmyz. A pak ten hmyz utíká doleva, utíká doprava. „Spolupracuj! Snažím se ti přece zachránit život!“ A pak se schovává v rohu, kam na něj nedosáhnete. Tam se přece utopí! Co budu dělat? Nebudu se dnes ráno sprchovat? „Běž z toho rohu ven!“ 

A s Krišnou je to podobné. Krišna se nás snaží zachránit a my běháme kolem. Krišna se nám snaží dát štěstí a my si myslíme: ne ne ne, moje štěstí je tady. Ale není, protože Krišna ví, co přijde v hmotném světě, ale my to nevíme. Stejně jako ten hloupý hmyz ve sprše neví, že tam poteče voda, ale já to vím. Vím, že tam poteče mnoho litrů vody a mýdlo, nebo studená či horká voda a ten hmyz to schytá. Ale on to neví a běhá tam a myslí si, že bude v pořádku. A zatím tam bude potopa. A my jsme také takoví. Nevěříme Krišnovi. Nevěříme, že když u Krišny vezmeme útočiště, že budeme šťastní a proto nepřijímáme jeho pokyny a autoritu a neděláme, co říká.

čtvrtek 10. ledna 2013

Yukta vihar - odpočinek v oddané službě


Kadamba Kánana Svámí, 24. 7. 2012, SB 5.12.4 

Překlad: Ó vládce jógových sil, řekl jsi, že únava vyvolaná pohybem těla je sice přímo vnímána, ale ve skutečnosti neexistuje a je pouhou formalitou. Pomocí takových otázek a odpovědí nemůže nikdo dojít k závěru o Absolutní Pravdě. Má mysl je tvým prohlášením poněkud znepokojená.

Ve skutečnosti jsem dnes ráno, díky předchozímu přemisťování těla sem a tam, cítil trochu únavy. Takže musím říci, že je to svým způsobem ironické, že jsem dostal tento verš. Vzpomínám si, jak vedoucí sanjásíni v osmdesátých létech takto kázali: „Duše není nikdy unavená!“ Měl jsem tehdy těžkost se k tomu vztahovat. Protože se zdálo, že je dost služby a udělat tolik moc služby je namáhavé. A únava se prakticky stala trvalým společníkem. Takže co s tím? Z výkladu zde můžeme porozumět, že únava je skutečná a proto naše vnímání není falešné. Když cítíme únavu, skutečně to zažíváme. Ale ten element, kde to není skutečné je, že je to dočasné. A proto jaký mají dočasné věci smysl?

Jak Šríla Prabhupáda vysvětlil, dočasné věci musejí být tolerovány tak, jak jen můžeme, anebo pro ně můžeme udělat opatření, yuktāhāra-vihārasya ca (BG 6.17). Je řečeno, že je zde také yukta vihár. Vihár znamená odpočinek nebo relaxování. Takže je zde autorizované relaxování. O tom my jsme nikdy nevěděli. Mysleli jsme si, že existuje pouze služba a vše ostatní že je mája. Odpočinek byl skutečnou kvalitou nevědomosti. Ale yukta vihár není zavrhnut. Yukta vihár, neboli odpočinek ve službe Krišnovi je také doporučen, nebo i relaxace. Myslívali jsme si, že jít do lesa na procházku je uspokojování smyslů, ale nyní už víme, že tyto věci jsou součástí naší psychofyzické přirozenosti. Nějaká relaxace je nezbytná, abychom mohli více tvořit v oddané službě.

pondělí 7. ledna 2013

Vánaprasta - Horká brambora - část třetí


pokračování z minulé části

Jak být vánaprasta, jak být brahmačárí, jak být grihasta, jak být sanjásí v tomto moderním světě? Abych byl upřímný, nevím. Nevím. Zkoušíme to. Ve významu prvního zpěvu Šrímad Bhágavatamu Šríla Prabhupáda píše: „V tomto věku kali, ti lidé, kteří se oblékají jako sanjásíni“. A pak se dívám na sebe a říkám si, jsem to já? A určitým způsobem to je pravda, protože nejsme stejného kalibru jako ti odříkaví sanjásíni. Jsou tu někteří. Možná můj duchovní učitel. Když ho vidím, vždy myslím na to, že je nadčasový. Mohl by klidně právě vyjít z Bhágavatamu. Kdybych si já sedl mezi světce V Naimišaranji, lehce byste mě našli. Někdo by se zeptal. Který z nich sem nepatří? A každý by na mě ukázal prstem. Ale u Jayadvaity maharáje ne. Ne, to není on. Ten také ne. Úplně tam zapadne. Ale co se na to dá říct? Každý z nás jsme jen lidé, kteří se snaží být co nejvíc oddaní. A dát podobu ášramům je výzva modernímu světu. Védští brahmačáríni nejezdili kolem v pěkných autech, Sutapo. (smích) Ani neměli hodinky velké jako slunce samo. (smích) To nebylo součástí života. A na tom vidíme jak podivné to dnes je.

sobota 5. ledna 2013

Vánaprasta - Horká brambora - část druhá

pokračování z minulé části


Když se podíváte na tradiční vesnici, takovou, jaká byla. Ráno půjdete podojit krávu. Je to mnohem jednodušší. Moderní život to neusnadňuje. Ale představte si, že uděláte plán: V padesáti skončím s prací. Možná si zajistíte navíc byt a pronajmete ho. Nebo něco jiného, protože každý vydělává peníze jiným způsobem, ale prostě plán dostat se ven brzy. Samozřejmě pak ale musíme snížit své potřeby, to je to první. Vánaprasta znamená mít plán včas skončit. Plán včas skončit se vším zapletením. Plán skončit s kariérou. Plán skončit s: já to potřebuji, musím si to koupit, rozšiřovat, zvětšovat. Ne, je to o zjednodušování, protože to znamená odchod do důchodu. O tom je důchod. Takže včasný odchod do ústraní. A ten získaný čas naplnit duchovním životem. To je princip. To nezní tak špatně. To nezní tak hrozně. Ó můj Bože, vánaprasta! Nezní to jako konec světa.

čtvrtek 3. ledna 2013

Vánaprasta - Horká brambora - část první


Leicester, Anglie, květen 2012

…. A poté bráhmana, který byl samozřejmě velký oddaný, řekl Pánu Čaitanjovi, že je připraven vzdát se rodinného života a úplně opustit domov a připojit se k Pánovi. Takže byste si mysleli, výborně, takoví bychom také měli být, dávat přednost Pánu před rodinnou, která je nakonec z tohoto světa. Protože nakonec v rodině jsme spolu, hodně moc spolu, ale jak dlouho? V Bhágavatamu je řečeno, jako stébla trávy plující společně na vlnách řeky a časem jsou vlivem proudu oddělena. A ten bráhmana byl připraven. Pane, já chci být věčný, já se k tobě přidám! A Pán Čaitanja řekl ne. Ne, zůstaň doma! Co to je? To byste neočekávali. Naopak byste čekali, že řekne ano, ano, vítej, výborně! Kdepak, zůstaň doma, zůstaň doma! A doma zpívej Mahámantru, bez přestání. Stále zpívej svaté jméno a yāre dekha, tāre kaha`kṛṣṇa'-upadeśa; āmāra ājñāya guru hañā tāra' ei deśa (CC Madhya 7.128) a kohokoliv potkáš, řekni mu o Krišnovi a tímto způsobem můžeš osvobodit celou zemi. Tak jsme trochu překvapeni, když vidíme reakci Pána Čaitanji, protože říká bráhmanovi, aby zůstal doma.

středa 2. ledna 2013

Cape Town – část II


Přes rok je v JAR mnoho Ratha Yatrových festivalů. Nicméně ten v Cape Town je výjimečný díky svému kosmopolitnímu vzezření. Od svého počátku v roce 2006 se festival konal na různých místech ve městě. Ale letos, aby byla zajištěna maximální publicita a přilákány davy, procesí bylo na Sea point; v rezidenční čtvrti vyšší třídy s výhledem na Atlantský oceán, která je často navštěvována místními a turisty a je v dochůdné vzdálenosti od nábřeží a fotbalového stadionu. Festival byl umístěn nedaleko v městském parku Green point, nedávno zbudovaném, populárním místě rodinné rekreace.

Procesí festivalu započalo v 11 a končilo ve 4 odpoledne. Stranou hlavní stage byly stany otázky a odpovědi, Govinda prasádam, mantra meditační stan, dárkový shop a prodej knih, a také dětská část a stan s malováním hennou.

Ve své první části, ve stanu otázek a odpovědí hovořil Maharája o ideálních jógových procesech, které by měly být následovány. A ve své následující části Maharája nabídl vysvětlení, proč svět neskončil 21. prosincem 2012. Posluchači byli z davu kolemjdoucích, které to zaujalo, i oddaných. Bylo položeno mnoho promyšlených otázek a Maharája vykresloval své osobní realizace, životní zkušenosti a poznání šástry aby poskytl uspokojivé odpovědi.

Později toho dne vedl Maharája melodický a intenzivní bhajan na hlavní scéně, který opět strhl pozornost davů v parku. Svůj výstup uzavřel hovorem o kultuře. To byl konec Maharájova plánovaného zapojení se pro tento den, protože se neměl zúčastnit procesí, nicméně k potěšení všech oddaných vedl kírtan plných prvních dvacet minut.

Ve společnosti nadšených bubeníků Maharája začal s mahámantrou, následovanou hari haraya nama krsna a poté jagannatha swami nayana patha gami. Kírtan přiměl každého tančit v extázi, což byla podívaná pro stovky, které to viděly. Lidé se vykláněly z oken bytů, aut a turistických autobusů s blýskajícími se fotoaparáty a oddaní ochotně pózovali. Když Maharája zakončil svůj čas v procesí, byl mikrofon předán jinému, dostatečně talentovanému hudebníkovi, nicméně nemohl dosáhnout stejné výše duchovně.

Den byl horký, ale událost to byla sladká! Bhakti Caitanya Svámí se, zatímco byl na voze, snažil zchladit oddané sprejem se studenou vodou, zatímco ti se snažili chytat sladkosti a ovoce, které bylo z vozu házeno dolů. Byl to nezapomenutelný den a pokusili jsme se ho pro vás zachytit ve fotografiích, kde je také přiložen speciál daršan Šrí Giriráje.

Kompletní fotografie naleznete zde.  
Původní článek v angličtině je zde.
Audio nahrávky a další fotografie naleznete zde.

úterý 1. ledna 2013

Queensday & Vyasapuja 2013


Jste připraveni ne na jednu, ale na dvě párty? Jste připraveni na ten Největší, Nejradostnější a Nejdelší taneční mejdan roku 2013? Jistě, že jste. Tak se k nám připojte a oslavte s námi dva večírky za cenu jednoho.

Registrace na festival

Registrační formullář
Zarezervovat taxi

Další odkazy:

Skupina pro Vyasapuju na Facebooku

Kniha k Vyasapuje
offeringy posílejte do 1.4.2013 na: offerings@kksblog.com

Darování peněz na tento festival

Finanční prostředky na Vyasapuju a Queensday můžete darovat níže. Váš příspěvek bude použit na pokrytí nákladů na tento velký festival. Jde například o výdaje za jídlo, pronájem autobusů a různé další položky a služby.

Darovat kreditní kartou / Paypal

Můžete také převést peníze přímo na náš účet pomocí IBAN. Převody na účty v rámci EU jsou při použití kódu IBAN/BIC zdarma. Při převodu peněz prosím uveďte do poznámky popis "VP2013".