pondělí 16. února 2015

Čestnost vaišnavy

Pověst Krišnových oddaných je zásadní. Oddaný je přirozeně poctivý a nezaujatý. Nečestnost je znakem hmotné připoutanosti a značí, že si myslíme, že my musíme být kontrolory. "Tato situace se nám vymyká z rukou! Nedostává se mi v tomto světě dharmy toho, co potřebuji, a tato poctivost prostě blokuje cestu. Teď mě může zachránit pouze lež!" Tohle znamená, že chceme být kontrolory; znamená to, že chceme uvést danou situaci pod svou kontrolu tak, abychom MY získali prospěch. Znamená to, že máme plodonosný záměr a kalkulujeme pro svůj zisk. Myslíme si: "Já jsem kontrolor tohoto vesmíru a já potřebuji udělat aranžmány tak, aby bylo vše správně - tak, že je to všechno pohodlné pro mě!"

Ukazuje to nedostatek závislosti na Nejvyšším Pánu, nedostatek poznání, že Krišna to zařídí a postará se. Proto vaišnava přirozeně přijímá útočiště u poctivosti. Nepřijímá ho u manipulace, lží a intrikaření. Ne, vše je nezištné pro Krišnu. Vaišnava ví: "Nejsem kontrolor, jednoduše se snažím a Krišna vše zařídí." Takže poctivost je oddaným přirozená. Je to kvalita dobra, zbožnosti, důvěryhodnosti a upřímnosti.

Vaišnavská upřímnost je důležitá, protože pokud nebudeme upřímní, kdo pak přijme toto poselství vědomí Krišny, kdo nám bude věřit?! A když nám lidé nevěří, neuvěří ani tomu, co říkáme. Proto je poctivost pro oddaného, který je jednoduchý a nemá co skrývat, zásadní. Když člověk přijme tuto pozici, že není co skrývat, pak zde nemohou být žádné hříšné činnosti, žádní kostlivci ve skříni. Jak je potom život jednoduchý a pěkný - bez fasády a masky, prostě buďte takoví, jací jste!

Šrímad Bhágavatam 9.10.21-22, 16. ledna 2015, Bhaktivedanta Manor, Anglie

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat