úterý 23. září 2014

Porozumění správné náladě uctívání

Kadamba Kánana Svámí, 5. září 2011, Berlín, Čaitanja Čaritámrita

Otázka: Proč nás Šríla Prabhupáda instruoval abychom uctívali Rádhu-Krišnu v náladě Lakšmí-Nárájana?

Uctívání Lakšmí-Nárájana se provádí v úctě a bázni, při vědomí toho, že jsou Nejvyšší. Naproti tomu uctívání Rádha-Kršny se děje v situacích, kdy jsou oddaní zahaleni jóga-májou – kdy oddaní zapomenou že Rádhá-Krišna jsou nejvyšší. Takovýto druh zapomnětlivosti Rádha-Kršny, jako Nejvyšších, je možný pouze pro ty, kdo jsou na úrovni, kdy se pro ně stanou Rádha-Krišna jejich celým životem a duší. Protože ten, kdo je plně oddaný službě Krišnovi a dělá úplně vše pro jeho potěšení, taková osoba i když zapomene, že Krišna je Nejvyšší Pán, bude naprosto uctivá, příznivá a tak dále. Ale kdybychom my začali praktikovat zapomenutí na Krišnu jako Nejvyššího pána, díky skutečnosti, že úplně nepřevládl v našem srdci, měli bychom tendenci být neuctiví. Proto nemůžeme zatím uctívat Rádha-Krišnu v náladě zapomenutí na to, že jsou Nejvyšší, protože se zatím nestali naprosto naším životem a duší.

Takže sloužíme Rádha-Krišnovi podle regulativních principů, připomínáme si, že jednáme s Nejvyšším Pánem. To je velice těžké. Máme rádi Božstva, ale nejsme jako Čaitanja Maháprabhu. Když On viděl Pána Jagannátha, viděl Krišnu a chtěl k němu skočit na oltář a obejmout ho! Kdežto my usínáme a přemýšlíme, „Měl bych jít na daršan nebo ne?!“ Stále si sami sobě připomínáme, „Nyní jsem v chrámu, zde je Nejvyšší Pán, měl bych se mu poklonit, nechce se mi moc, ale musím, takže ok, udělám to…“ Pujárí přemýšlí, „Znovu musím nést ten tác s vodou! Zase jsem na tom rozpisu já! Každé pondělí... Tady snad nejsou žádní jiní pujárí a já musím dělat tuhle službu…“

To je naše aktuální vědomí a proto uctíváme Pána jako Lakšmí-Nárájana, připomínající si, „Ne, ne, to není obyčejné – Je mi dovoleno odnést Pánovi vodu, a to není jen tak malá věc! Je mi dovoleno, že mohu zatáhnout závěs pro Pána.“ Tímto způsobem si musíme neustále připomínat, že jednáme s Pánem, abychom se připravili na přímé uctívání Rádha-Kršny. 

Původní článek v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat