Bhagavad–gítá taková, jaká je, je čisté poselství Krišny, které bylo sděleno Ardžunovi, jenž byl ve stavu, kdy už nebyl v pozici svého obvyklého já. Ardžuna byl nejvznešenější osobou, která mohla
jít tam, kam nikdo jiný z Panduovců - dokonce až na nebeské planety. Nebyla to
žádná obyčejná osoba. Ale nějakým způsobem se dostal do stavu, kdy byl zmatený, a řekl: „Góvindo, já bojovat nebudu!“
Protože
když přijde něco, co je našemu srdci velmi blízké, pak dokonce i ten, kdo má hluboké transcendentální poznání, může zapomenout. Samozřejmě, Adžunova zapomnětlivost pocházela od Nejvyššího Pána – byl to speciální aranžmán k tomu, aby mohla být vyslovena Bhagavad–gítá. To je
to, co se stalo Ardžunovi, protože musel bojovat proti svému dědovi a svému učiteli - dvěma lidem, kteří pro něj byli nejdražší, a kterým se cítil být zavázán. Tak jak proti nim mohl bojovat?! Mohl bojovat s mnoha jinými, ale proti nim –
to nebylo možné, a to byl okamžik, kdy řekl: „Ne, nebudu bojovat!“ Kšatriyové
jsou ve velmi obtížném postavení, když musí bojovat za principy náboženství bez
ohledu na situaci. Jestliže dochází k bezpráví, dokonce i když je toto
bezpráví zapříčiněno někým z vlastní rodiny, kšatriya musí jednat – to je
velmi obtížná a nezáviděníhodná pozice!
Takto
se Ardžuna stal typickým příkladem podmíněné duše, která žije v tomto
světě, je ovlivňována třemi kvalitami hmotné přírody a snaží se nad ně povznést.
Z toho důvodu je Bhagavad–gítá především knihou, která je zaměřena na ty, jež jsou v tomto světě
a jsou jím upoutáni. Otevírá pochopení, že ve skutečnosti je zde jiná, věčná dimenze. Ve druhé kapitole je popsáno, že se duše nikdy nerodí a nikdy
neumírá. Vlastně celá druhá kapitola se zaměřuje na tento věčný aspekt naší
existence, a zde, kde se začínáme zabývat naším věčným postavením, začíná duchovní život. Začátek Bhagavad–gíty je zaměřen na naši identitu jakožto identitu věčné bytosti, jako duše, znovu a znovu zdůrazňuje věčný aspekt,
ale až později, v prostředních šesti kapitolách, Gíta ustanovuje, že duše není jen
věčná, ale má rovněž věčný vztah s Krišnou v oddané službě.
Je vysvětleno, že když nás Krišna bude přitahovat, lze poznat vše: „Jen Mi naslouchej,“ říká, a to je způsob, jak může být poznána příčina všech věcí i tento fenomenální svět. Poznání světa fenoménů znamená mít poznání o vztahu
s Nejvyšším, takže faktem je, že ten, kdo ví, že všechno má svůj vztah s Nejvyšším Pánem, bude rovněž hledat poznání od Nejvyššího Pána, protože dokonce i poznání s Ním má svůj vztah.

Může nás to povznést nad naše očekávání; nad to, co jsme si mysleli, že bychom mohli být - a to je
duchovní život. Je to o změně chápání, které jsme o sobě měli, o naší
identitě, a zde začíná pokora – když můžeme sami sobě přiznat, že
chápání, jež jsme sami o sobě měli, je ve skutečnosti špatné, a že nevíme, kdo jsme. „Celou dobu
jsem si to myslel špatně! Celou dobu jsem si byl tak jistý svou identitou, a nyní žiji bez všech těch věcí, o kterých jsem si myslel, že k tomu patří, které jsem chtěl, které jsem
potřeboval, které jsem musel mít a bez kterých jsem žít nemohl! A nikdy jsem si nemyslel, že bych mohl!“ Ale nějakým způsobem je to možné. To je tajemství a esence
Bhagavad-gíty.
Kombinací
svatého jména a poznání Bhagavad-gíty objevujeme aspekty sami sebe, o kterých
jsme nikdy netušili, že jsme je měli, které jsme nemysleli, že jsme mohli mít.
Stáváme se něčím, o čem jsme nikdy nesnili a dosahujeme úrovně uspokojení, o
kterém jsme si nikdy nemysleli, že by mohlo být možné. Je to zkrátka úžasné!
Přednáška z Bhagavad-gíty, 30. března 2014, Kapské Město, JAR
Původní text v angličtině zde
Žádné komentáře:
Okomentovat