pátek 12. srpna 2016

Milostivý ke všem

Otázka: Má Krišna náklonnost jen k čistým oddaným?

A všechny ostatní prostě Krišna nechá shnít (smích)? Nezní to trochu extrémně? Spíš jsem zjistil, že ještě dlouho před tím, než jsem přišel k vědomí Krišny, byl Krišna také v mém životě. Nebylo to tak, že začal být najednou aktivní právě od toho dne, kdy jsem se připojil k Hare Krišna hnutí. Krišna tam byl i předtím a dělal různé druhy věcí.

Vyprávěl jsem o tom spousty příběhů. Jeden je, že jsem měl psa, který se jmenoval Krišna. To byla milost. Bylo to požehnání v mém životě. Na začátku mé krišnavědomé cesty jsem měl těžké chvíle a zkoušel jsem několikrát odejít. Jednou jsem opustil chrám a šel jsem do kina. Šel jsem na ten film a v tom filmu potom najednou byli oddaní (smích). Říkal jsem si: "Dejte mi pokoj!" Ale něco bylo špatně, tilak byl špatně, na tom nose nebyl lísteček. A já na to: "Co to má znamenat? To není skutečné, to je imitace!" Pak šli tihle falešní oddaní do baru a potom si nějaké dívky sedly na jejich klín a řekly: "Je dobré dát si po náročném dni v práci drink!" Při pohledu na tohle jsem byl tak naštvaný...

Naopak mě to ale zachránilo. Dokonce i tehdy jsem mohl vidět, že tam Krišna byl a nějak zasáhl do mého pokusu odvrátit se od Něj. Nějak udělal aranžmán, že během toho, co jsem se od Něj snažil odvrátit, tam znovu byl. Měli bychom tedy vědět, že Krišna je v životě každého.

Dělá dvě věci. Je upadrsta, svědek, ale je také anumanta, ten, kdo dává anumiti - svolení. Jako anumanta někdy Krišna povolení dává a někdy nedává, ale stále do určité míry aktivně existuje v životě každého. Když však jde o čistého oddaného, je Krišna velmi blízko a velmi důvěrný, stejně jako Prabhupáda zjistil, že byl zcela odkázán na Krišnu a On tam byl, pomáhaje mu všemi možnými způsoby. Takto se to dělo!

Prabhupáda říkával: "Když chci vědět, co Krišna chce, prostě se Ho zeptám." Prabhupáda měl tuto schopnost se Krišny prostě zeptat. Jeden profesor Prabhupádu obvinil, že je dogmatický, a Prabhupáda na to řekl: "Proč tak dogmaticky říká, že Krišna není Bůh, když Ho neviděl?" Prabhupáda tedy Krišnu viděl přímo. Mohl se na Něj spoléhat každým okamžikem, když si to přál. Krišna byl tak dostupný... To je to, co se děje s čistým oddaným, je to na jiné úrovni. A někdy Krišna zasahuje do života dokonce i podmíněných duší. Krišna dává milost úplně všem.

Přednáška na Ratha Yatře, 27. března 2016, Durban, JAR

Původní text v angličtině zde

Žádné komentáře:

Okomentovat