pondělí 30. května 2016

Nezávislost s významem

Zaměření úmyslu je to, o čem jsem přemýšlel, a to je i to, o čem bych chtěl, abyste i vy přemýšleli. Jaký je váš cíl? Nebudu nosit lidi a tak nějak mikromanažerovat jejich život. Samozřejmě, že pokud se chcete zeptat na něco ohledně materiálního života, jak se s ním vypořádat apod., pokusím se odpovědět. Ale jakoukoli radu ohledně hmotných věcí dávám, nemusí být nutně absolutní. Když dávám doporučení o písmech, Krišnově nebo Prabhupádově učení, je to absolutní. Ale ohledně otázek typu: "Měl bych zůstat v této zemi? Měl bych setrvat v tomhle ášramu? Měl bych dělat tuhle službu, nebo bych měl dělat tamtu službu?", pak přijde: "Řekl jste mi, abych udělal tohle, a všechno se to pokazilo!"


Ano, to se mohlo stát (smích). Já vám to říkám... Když dávám jakoukoli materiální radu, může se to celé pokazit, protože hmotná energie je krokodýl a ani já ji nemůžu kontrolovat, čas od času i mě pokouše. To dělá! Stejně jako vy, i já jsem byl zbitý materiální energií.Ok, když vám je 61, nepochybně máte pár es v rukávu a já bych byl určitě ochoten se s vámi o ně podělit.

sobota 28. května 2016

Ta nejdůležitější osoba

Máme chrámy, kde se můžeme sdružovat s oddanými a získat novou inspiraci, protože tohle je konec konců hnutí. Šríla Bhaktisiddhánta řekl: "Není to nějaký životní doplněk." Není to tak, že by vědomí Krišny bylo něco, co si přidáme do života. "Víte, skutečně cítím, že vědomí Krišny je důležitou součástí mého života." Ne. Pokud takto přemýšlíme, je to jen doplněk. To není dostatečně dobré.

Vědomí Krišny je náš život. Nic jiného tu není. Je to vše, co tu je. Proto Šríla Bhaktisiddhánta řekl: "Vědomí Krišny není nějaký životní doplněk." Je to naprostá revoluce. Celková, totální změna. Má zasáhnout každý aspekt našeho života a stát se prioritou.

Proto někdy říkám, že když se díváme do očí svému milému, můžeme mu povědět: "Miláčku, jsi ta nejdůležitější osoba v mém životě... po Krišnovi." 

Takhle nějak to je. Všechno ostatní přichází na řadu až po Krišnovi. Můžeme to zkusit a pokud se vám to nedaří, pokud tohle nemůžete ze srdce říci, tak jste v máji! (smích) Jen se nad tím zamyslete. Znamená to tedy, že musíme postupně stále více kultivovat své vědomí Krišny, než se dostaneme na úroveň, kde vāsudevaḥ sarvam iti.

bahūnāḿ janmanām ante
jñānavān māḿ prapadyate
vāsudevaḥ sarvam iti
sa mahātmā su-durlabhaḥ (Bhagavad-gita 7.19)


Velká duše, je velmi vzácná; je to ten, kdo po mnoha a mnoha zrozeních přijde na úroveň, kdy řekne: Vásudeva, Krišna je všechno.

Přednáška, nedělní program, 8. září 2013, Lenasia, Jižní Afrika

Původní článek v angličtině zde.

pátek 27. května 2016

Oceán láskyplných výměn

Jak je možné, že duchovní svět je přítomný v hmotném světě? Krišna to tak udělal, umístil duchovní svět do hmotného, protože si říkal: "Áááá, jsou tady ty podmíněné duše. Jsou vyloučeny z milosti oceánu transcendentální lásky známé jako prema sagar, což je duchovní svět."

Existuje vždy se zvětšující oceán láskyplných výměn mezi Krišnou a Jeho oddanými. Láska všech roste, protože všichni objevují nové Krišnovy vlastnosti. Ve čtvrté kapitole Čaitanja Čaritámrity, Ádi-líly, je řečeno, že Šrímatí Rádhárání neustále objevuje nové vlastnosti Krišny a okamžitě tyto vlastnosti miluje, a proto se její láska pořád zvětšuje. Vidíme, že všichni oddaní jsou stejní - také takhle začínáme. Naše láska je na začátečnické úrovni. Krůček po krůčku objevujeme Krišnovy vlastnosti a krůček po krůčku jsme jimi upoutáváni.

V tomto oceánu transcendentální lásky jsou tedy oddaní víc a víc zaujímáni vlastnostmi Krišny a jejich láska se zvětšuje. A Krišna je upoután jejich zvětšující se láskou. Proto se prema sagar, oceán transcendentální lásky, neustále rozšiřuje. To je to, co se odráží ve svatém jménu.

Přednáška na domácím programu, 12. března 206, Durban, JAR

Původní text v angličtině zde.

úterý 24. května 2016

Tajemství našeho hnutí

Během mého pobytu v Krišna Balarám Mandiru na mě zpočátku dělala dojem Božstva a chrám. Ale později mi začalo svítat, že Prahupáda byl ve Vrindávanu ještě více přítomný než Krišna. Krišna je ve Vrindávanu tolik přítomný – všude! Ale uvědomil jsem si, že v Krišna Balarám Mandiru je ještě více přítomný Prabhupáda a že uspokojováním Prabhupádovy touhy dosáhneme Krišny. To se mi velmi ozřejmilo.
A najednou jsem pochopil tajemství hnutí Hare Krišna. Pochopil jsem, že ta upřímnost, to odevzdání, které jsem si pletl s fanatismem, bylo ve skutečnosti založeno na lásce oddaných k Prabhupádovi. Protože v době, kdy jsem se připojil, se hnutí skládalo z žáků Šríly Prabhupády. Byli velmi upřímní a odevzdaní jednoduše díky své lásce k Prabhupádovi, což byl jedinečný rys. To je ta věc, kterou toto hnutí má na rozdíl od ostatních a vidíme, že to přineslo mnohem větší změny v životech lidí.  

(23. července 2013, Durban, JAR, přednáška „Cesta víry“)

Přepis v angličtině naleznete zde.

neděle 22. května 2016

Neobyčejné jméno

Když jsme zasvěcení a dostaneme nové jméno, nejdřív je to šok. V mém případě tomu také tak bylo. Mé jméno začínalo na P a příjmení na K, ale nějak ta jména smíchali a kvůli tomu se mé příjmení stalo mým křestním jménem. Takže pak jsem dostal jméno na "K", a to jsem nečekal. Ve skutečnosti jsem si říkal, že dostanu něco jako Prahlád, a pak bylo najednou vysloveno: "Kadamba Kánana!" Ó, to byl velký šok!

Ale pak se mi to začalo líbit - líbil se mi význam toho jména, ta meditace, a viděl jsem, že tohle jméno je něco, co se můžu snažit naplnit.  Mohu se snažit takový být. To je ta pěkná věc na duchovních jménech - dávají nám smysl, můžeme se snažit jich dostát. Takto nás naše jméno vytáhne na vyšší úroveň, takže to je velmi dobrá věc.

Přednáška před zasvěceními, 5 září 2015, Lublaň, Slovinsko

Původní text v angličtině zde.

pátek 20. května 2016

Mrak iluze

Nemusíme si být plně vědomi Krišny, naše láska k Němu nemusí být tak hluboká a mohou tu být i jiné touhy... Ale to je jen vnitřní neklid. Kolik víry máme v tyhle jiné touhy? Který oddaný může prohlašovat, že má plnou víru v sexuální život? K sexuálnímu životu můžeme být přitahováni, ale máme plnou víru v to, že nás to učiní šťastnými? Po tom, co jsme vyslechli transcendentální poznání, je těžké mít plnou víru v materiální požitek. Přesto můžeme s těmito touhami tu a tam někdy koketovat. Na chvilku můžeme být v růžovém mraku iluze, ale potom se vrátíme zpět do tvrdé reality utrpení a znovu se - ještě vážněji - snažíme dostat ven z hmotného světa.

Bhagavad-gítá 3.34, 3. května 2016, Vrindávan, Indie

Původní text v angličtině zde.

středa 18. května 2016

Znovu zaostřit na Krišnu

Sanátana Gosvámí učinil zajímavou poznámku ohledně odříkání oddaných Krišny, které je: tapas, neboli odříkání, se nevztahuje tolik na těžkosti a odříkání těla, jako na přímou koncentraci mysli. To je opravdu pěkné – neboli naším odříkáním je koncentrace mysli k jednomu bodu. Když jsem toto četl, tak to ve mně rezonovalo, protože často hovoříme o tom, jak těžké je upevnit mysl během zpívání a jak bojujeme s nepozorným zpíváním. Ale myslím, že to není jen nepozorné zpívání – je to nepozorné žití, jsme vinní nepozorným životem. Vše, co děláme, provádíme automaticky nepozorně. Nevzpomínáme v každé situaci na Krišnu. Pokud bychom se jen v každé situaci snažili zaměřit na Krišnu, bylo by to tak moc odlišné.

Kadamba Kánana Svámí, 2 srpna 2011, Flumserberg, Švýcarsko, Seminář „Na cestě ke Krišnovi s setkáme sami se sebou“

Původní článek v angličtině zde.