Uctívání manžela manželkou je védským pokynem. A ani dnes
jistě není možné tento pokyn naprosto vypustit jako irelevantní, ale na druhé
straně jeho závažnost záleží na individuálním umístění manžela a manželky.
Pokud je manžel skutečně správně umístěn a upevněn v duchovních
činnostech, pak se tento pokyn aplikuje více, než když je manžel duchovně
slabý. V některých případech je to právě manželka, která je duchovním
motorem v rodině, a pak by bylo trošku trapné, kdyby byl
tento védský pokyn (uctívat svého manžela) striktně vynucován. Proto Šríla Rúpa
Gosvámí řekl: „laukikī vaidikī vāpi yā
kriyā kriyate mune hari-sevānukūlaiva sa kāryā bhaktim icchatā“ Bhakti-rasāmṛta-sindhu
(1.2.200): Cokoliv dává kriya, ať už
to je védský či světský praktický princip, pokud dává hari seva anakula - je přínosný pro službu Pánu - my jej přijmeme.
Dharma šástry jdou v tomto druhu pokynů mnohem více do
hloubky než Šrímad Bhágavatam. V této kapitole vidíme, jak Kasyapa hovoří o
principech dharmy, když poukazuje na
to, že manžel reprezentuje Pána a je pro manželku objektem uctívání. Avšak v té
samé chvíli, zatímco Kasyapa takto hovoří a říká tyto verše, odchyluje se od dharmy; to je taktéž nutné poznamenat.
Nemůžeme se jen podívat na text samotný. Musíme se dívat na souvislosti celé
kapitoly, kde se, obecně řečeno, Diti a Kasyapa chystají k sexuálním aktivitám
v nevhodný čas, což je odchýlením od dharmy. Takže přestože
Kasyapa pronáší tato slova plná dharmy, používá je,
aby svým způsobem ospravedlnil své adharmické jednání. Ten samotný
zastánce principů tedy není kvalifikovaný být uctíván, podíváme-li se na tyto verše.
To je velice zajímavé, protože to je samotný Kasyapa, a co potom asi říci o nás... A proto musíme opravdu vidět, zda se to na nás vztahuje a kdy je to jen
vyžadováno: „Ty mě musíš uctívat jako Boha!“ Pak by to nebyl vhodný
vztah.
V těchto dnech často lépe funguje partnerství. Nicméně
když ženy přespříliš s muži bojují, potom je taková situace umělá. Samozřejmě, že naše moderní společnost vytváří takové umělé situace, ale tím ženy ztrácejí
něco z jemné ženské povahy a vyvíjejí více soupeřivou mužskou povahu. V naší
moderní společnosti jsou muži i ženy vzděláváni na úroveň PhDr. A není to nezbytně
tak, že by ho ty ženy, které získaly titul PhDr., získaly zbytečně, ale spíše by měl být každý zaměstnán ve službě Pánu. Takže pokud jsme velice
transcendentálně zapojeni, můžeme zaměstnat všechny naše schopnosti ve službě
Pánu, což je tou podstatou. Takže všichni PhDr. jsou vítáni, aby zapojili své
odborné znalosti ve službě Nejvyššímu Pánu.
Ale i tak nemůžeme ignorovat Bhágavatam, který popisuje mužskou
a ženskou povahu, a proto můžeme vidět tradiční role, tradiční popisy
podmíněných vlastností, což má svou důležitost. V Bhagavad-gítě vidíme
také popis žen jako méně inteligentních. Nejlepší způsob jak tomu
porozumět je nejdříve porozumět tomu, co inteligence vlastně je. A definice
inteligence znamená: jednat podle principů chování vyjevených Nejvyšší
Osobností Božství.
Nejvyšší osobnost Božství je zdrojem veškerého poznání,
takže inteligence v podstatě znamená, že máme k tomuto poznání přístup a
víme, jak ho aplikovat. Bez aplikace tohoto poznání to není inteligence. Taková moderní definice inteligence není, ale védská ano.
Ve védském kontextu inteligence znamená usilovat o konečný cíl života svým
chápáním a jednáním. A to je samozřejmě rozdíl oproti modernímu pojetí
inteligence. Takže kdykoli se podíváme na Bhágavatam a na písma z pohledu
inteligence, vždy vidíme inteligenci jako usilování o konečný cíl života.
A tak je ve védské společnosti doporučena ochrana žen.
Vzpomínám si, že dva ášramy zpět jsem měl občas nějaká nedorozumění. Moje
dřívější žena, nechci nějak odhalovat věci ve špatném světle, ale občas se dostala
s někým do hádky. To se v životě stává. A poté řekla: „Ty mě musíš
ochraňovat,“ což znamenalo: „Musíš mě podpořit.“ A já jsem řekl: „Ano,
musím tě ochraňovat před tebou samotnou.“
A pak jsme měli ohromnou hádku (smích). Co na to říct…
nechci tím v žádném případě nikoho ponižovat, ale tak to prostě ve světě
chodí. Není jednoduché být v takových védských rolích. Přicházíme z velice
rozdílné kultury a védský model nám úplně nesedí a také z transcendentálního
pohledu to není úplně nezbytné. V transcendentálním kontextu jde ve
skutečnosti o anakulyena sankalpa - o to, co je příznivé pro službu Pánu.
Když Šríla Prabhupáda přijel na západ, řekl: „Ó, ty ženy
jsou velice inteligentní. Jsou velice inteligentní. Jsou velice schopné. Dokážou
udělat tolik věcí.“ Takže nakonec je důležité to, že někdo dokáže vytvářet výsledky, ale je zde i ten faktor ochrany. Je to přirozené.
Setkal jsem se jednou v letadle s německou ženou, která
byla svobodnou pracující matkou a své dvě děti posílala do školy atd. A ona mi řekla:
„Možná někdy přemýšlím o tom, že ten tradiční model byl ve skutečnosti
pěkný.“ Znáte to, mít manžela, který se o všechno postará, takže se žena
může postarat o děti namísto toho, aby byly ve školce nebo družině a ona musela
pracovat ostošest, aby vše zaplatila. Je to společnost postavená na hlavu.
Takže když se podíváme na tento typ modelů vztahů mezi mužem
a ženou podle Bhágavatamu, můžeme je vidět v kontextu textu Rúpy
Gosvámího („laukikī vaidikī vāpi yā
kriyā kriyate mune hari-sevānukūlaiva sa kāryā bhaktim icchatā“ Bhakti-rasāmṛta-sindhu
1.2.200). Nemůžeme jen izolovat verše z Bhágavatamu a vytesat je do kamene,
který potom pověsíme na zeď v ložnici jako pravidla tohoto domu.
V této souvislosti mi přicházejí nějaké vzpomínky z grihasta
ášramu, kde jsem si také všiml, že během hádek dokážou lidé citovat opravdu
mnoho veršů (smích). Během hádek dokážou citovat písma zleva i zprava mnohem
více než je běžné, ale šástra není nástrojem určeným k vítězství hádky.
Šástra nám nabízí kromě čisté oddané služby Nejvyššímu Pánu i podpůrné
hmotné podmínky. Esencí je čistá oddaná služba a naším zájmem je čistá oddaná
služba. Nějakým způsobem - jakýmkoliv způsobem - můžeme získat nejvíce výsledků
pro službu Krišnovi, to je tím, po čem toužíme.
Šrímad Bhágavatam 6.18.31 - 34, 24. dubna 2015, Rádhádéš, Belgie
Původní text v angličtině zde.
Přeložil MadhuPandit dása
Žádné komentáře:
Okomentovat