čtvrtek 13. února 2014

Všechno je to díky identifikaci s tělem

Kadamba Kánana Svámí, leden 2014, Majápur, Indie, ŠB 5.10.6

A tak prozkoumáváme hmotné požitky a vidíme, že každý z nich má nějakou nedokonalost. Ale můj duchovní učitel, který je hravý se slovy, říká: „začíná to u dvoření se a končí u rozvodu“. Další zničený sen, rozbitý na tisíce kousků. Celé to začalo to s takovým velkým očekáváním. Bylo to tak překrásné manželství. /fňukajícím hlasem/ Nikdy mě nenapadlo, že to takhle skončí. A skončilo. Takže proč vkládat tolik víry v hmotné štěstí?

A proto tradiční védský systém byl: Chceš se vdát/oženit? Pak buďte spolu a cokoliv přijde, dobré či špatné, tolerujte to až do konce. A pak muž přijal sanjás a když byla žena nespokojena, mohla se vrátit do domu svého otce. Takže tu je i cesta ven. Ale jinak jste docela hodně spojeni dohromady. Protože opětovný sňatek není možný. Ženě je úplně zakázán. A muž se může znovu oženit, ale pak se musí postarat o všechny své manželky. Nemůže je vyhodit na kraji silnice. Takže všechny tyhle šílené věci se dějí kvůli touze po štěstí. Všechno je to díky identifikaci s tělem. A když přijde na rozvody a opětovné sňatky, a tak dále, ISKCONská statistika soupeří s karmím světem a nejsem si jist, kdo vyhraje.

Takže tato filozofie, nejste toto tělo, má vážné důsledky. Důsledkem je to, že se musíme vzdát svého snu o hmotném světě. Hmotný svět je ráj bláznů. Oddaná služba Krišnovi je jediná věc, která je důležitá! A závazky dané před Krišnou musí být dodrženy! Nejdříve začneme trošku sloužit Krišnovi. Pak vezmeme trvalou odpovědnost za určitou službu. Následně vezmeme odpovědnost skrze zasvěcení anebo sňatkem s oddaným. To vše je součástí přijmutí odpovědnosti pro Krišnu. A tato cesta odpovědnosti je cestou do duchovního světa.

nāyaṁ deho deha-bhājāṁ nṛloke
kaṣṭān kāmān arhate viḍ-bhujāṁ ye 
tapo divyaṁ putrakā yena sattvaṁ 
śuddhyed yasmād brahma-saukhyaṁ tv anantam

To je to, co Pán Ṛṣabhadeva myslel, když říkal, že lidská podoba není určena pro uspokojování smyslů, které je dostupné i bytosti požírající výkaly. Tato lidská podoba je určena k askezi. A tímto způsobem se dostane živá bytost do transcendentálního vědomí. A co je tou askezí? Dát přednost povinnosti před vlastní touhu. To je začátek. A následně bude výsledkem čistá touha. Touha sloužit Krišnovi.

Nějaké otázky, či komentáře?
Otázka: Proč i navzdory poznání a intenzivnímu praktikování tohoto poznání máme tak vysoký počet rozvodů v naší společnosti ve srovnání s materialisty, kteří vůbec nepraktikují Krišna vědomí? Co děláme špatně, že se toto děje?

Stále si totiž myslíme, že možná dosáhnu v hmotném světě dokonalosti. Toto manželství mě neuspokojuje, protože tato osoba se mnou nespolupracuje. Ve Šrímad Bhágavatamu je řečeno, že musíme přijmout zájmy a potřeby svého partnera se stejnou důležitostí jako naše vlastní potřeby. Takže musíme vidět svého partnera jako skutečnou svou druhou polovinu. Ale to neděláme. Díváme se na svého partnera a myslíme si: tato osoba by měla naplňovat mé touhy. A už jsem mu, nebo jí, dal pár let a on/ona to nedělá. Tak já chci jiný model, který je na trhu. 
Takže jsme příliš zaměřeni na sebe. A vztah bude fungovat pouze tehdy, pokud budeme mít v srdci zájem obou. Žádné manželství nefunguje jen samo o sobě, vy na něm musíte pracovat. I kdybyste se mohli podívat na všechny astrologické mapy ve vesmíru a zjistit zda vám sedí všechny planety, i kdyby ty planety pasovaly k sobě, neznamenalo by to, že spolu nikdy nebudete mít žádnou neshodu. Musíte na tom pracovat tak, že budete jeden druhému naslouchat. Budete ochotni přizpůsobit se. Pak nebude rozvodů.


Celá přednáška v angličtině a ruštině ke stažení zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat