středa 18. prosince 2013

S Krišnou je možné cokoli

Můžeme přijít se stovkou výmluv, abychom si ospravedlnili, proč se nemůžeme odevzdat. Součástí odevzdání je, že vložíme svou víru v Krišnu a On věci nějak uspořádá.

„Ano, ale já jsem vložil svou víru do Krišny a On nic nezařizuje!“

Ne, zplnomocnění není, že řeknete: „OK Krišno, já čekám. Můžeš mě prosím zplnomocnit, abych mohl létat? Jen abych mohl létat?“ Musíme se snažit jít nahoru sami. Když se snažíme, potom nám Krišna propůjčí energii, ale musíme vyvinout úsilí.

Je to jako zasvěcení. V čase zasvěcení přijímáme sliby a tyto sliby se týkají našeho chování – žádné maso, ryby nebo vejce; žádný hazard a žádná intoxikace – to je o našem chování. Dává nám to úroveň jednání, která je vyšší, než jak bychom se chovali přirozeně. Kdyby to bylo na nás samotných, nechovali bychom se tímto způsobem. Sliby nás ale posouvají na vyšší úroveň, než na jaké jsme!

V Kalkatě byla za druhé světové války reklama. Na velkých billboardech u silnice ukazovala vojenskou uniformu a stálo na ní: „Když nosíte uniformu, budete vědět, co dělat.“  Takže co to znamená? Znamená to, že když jste v určitém postavení, Krišna vám dává poznání, co dělat. Krišna dává sílu. Dává inteligenci, dadāmi buddhi-yogaṁ taṁ (Bhagavad-gítá 10.10).

Dává inteligenci. Není to tak, že bychom zůstali sami a není to tak, že ty věci jsou nemožné! To je to, proč Prabhupáda říkal, že „nemožné“ je slovo ze slovníku hlupáků. Proč hlupáků? Protože hlupák nepřijímá, že „Krišna mě obdaří inteligencí. Krišna mě obdaří silou. Krišna je tady, aby mi pomohl, a proto budu schopen dělat věci, které jsem nikdy schopen dělat nebyl, a proto se to může stát!


Přednáška ŠB, 8.20.12, Cape town, Jižní Afrika, září 2013


Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat