pondělí 25. listopadu 2013

Sen o ideálu

Situace v hmotném světě je taková, že to, co se nám zdálo být tím nejhezčím a nejlepším, a co jsme si přáli nejvíc na světě, je ve skutečnosti jako velká jáma zakrytá pěknou zelenou travičkou s květinami, která vypadá velmi lákavě a přitažlivě. Ale pod ní je obrovská hluboká díra. A když se ženeme za tou svou nejvytouženější, vysněnou, drahocennou věcí, která se nám nabízí, nakonec ta příležitost přijde. Jen zřídka se samozřejmě stává, aby se vám váš sen opravdu zjevil před očima. Obvykle se před vámi objeví něco, co je vašemu snu jen podobné. Řekněme (budu mluvit z mužského pohledu, ale stejně tak to můžeme vzít z ženského pohledu, to je stejné), že muž neustále přemýšlí o své ideální ženě. O té dokonalé, nejkrásnější, nejněžnější, nejinteligentnější, nejpokornější, mající energii, elán, všechno, co vás jen může přitahovat. O takové jistě můžete snít, ale nikdy ji nepotkáte. Pak ale poznáte jednu, která má alespoň některé z těch kvalit. „No, není to úplně přesně to dokonalé, o čem jsem snil, ale špatné to na druhou stranu také není. Když se tak dívám, není to od toho ideálu zas tak daleko. Ona má hodně těch žádoucích vlastností.“

Takhle tedy přijde příležitost. Ale už v tu chvíli musíte snížit svůj standard a říci si: „Dobrá, spokojím se s tímhle. Zapomeňme na ideál, musím si vystačit s tím, co mohu dostat.“ A hned jste tak udělali svůj první kompromis. Takže ideál už to není. A pak to jde dál a dál. Kompromis za kompromisem. Protože ta žena je samozřejmě nezávislá bytost, která nebude hrát přesně tu roli, pro kterou jste vy napsal scénář ve své mysli. Nejen, že máte svou představu o tom, jaká má být, jak má vypadat, a jak se má chovat, ale máte k tomu v hlavě celý scénář: Jak s vámi má komunikovat, spolupracovat, reagovat, a tak dále. A ona se pak podle toho scénáře nechová. A vy to opět musíte spolknout. Takže postupně se z toho, co vypadalo jako ta nejidyličtější a nejvytouženější situace, stane nekonečná jáma, která jakoby ani neměla dno.

Najednou propadnete tou zeleňoučkou travičkou s květinkami, a začnete si uvědomovat: „Hele, ono to není ideální!“ A řítíte se dolů, a říkáte si: „Teď už to stačilo, už jsem trpěl dost, teď už to bude zase dobré.“ Zkusíte to dát do pořádku, a pak spadnete znovu. Zase se to nevyvíjí dobře. A neuvěřitelné na tom je, že dva lidé, kteří se dívají jeden druhému do očí rozzářeným pohledem a říkají si: „Miluji tě,“ si v průběhu času mohou navzájem způsobit tolik utrpení! To je dost ohromující, jak se tohle děje. A i když to nechtějí, dělají to stejně. I když si nechtějí navzájem ubližovat, dělají to. Proč to tak je? Protože když je člověk pod vlivem chtíče, tak si tu situaci snaží užívat a je připoután k tomu, aby měl tu situaci pod kontrolou. Chtíč je vlastnost, která nás nutí tu situaci určitým způsobem formovat a ovlivňovat. To je ale nemožné. Kvality hmotné přírody ji řídí po svém. Dělají, co ony chtějí. My tu situaci vůbec nemůžeme utvářet a řídit. Nemáme v tomto světě pod kontrolou absolutně nic. I když to občas na chvíli vypadá, že jsme nahoře, že jedeme na slonovi. Ale než se nadějeme, tak je ten slon na nás a my pod ním. A to je pak nepohodlná pozice. Hodně obtížná.

Na začátku si tedy myslíte, že v životě jde o to být nahoře na slonovi. Myslíte si, že o tom to celé je. "To je to, co chci od života. Být neustále na slonovi." Ale po malé chvíli začnete zjišťovat, že v životě musíte být velmi opatrní, aby vás ten slon nerozdupal. A většinu času strávíte tím, že se vyhýbáte těm jeho těžkým drtícím nohám. Musíte si dávat pozor na všechny ty hrozby a nebezpečí ze všech stran, a chránit se před nimi. Ať už je to daňový úřad, majitel vašeho domu, šéf v práci, vláda, úřady, rodiče, učitelé, rodina… Na všech stranách je nějaké nebezpečí. Padam padam yad vipadam na tesam. Taková je naše pozice v hmotném světě. Není to tak, že budete celou dobu mít svět u nohou a bude to skvělé. Tak to není. Realita je taková, že skvělé to nemají ani ti lidé, kteří vypadají, že to zvládli – a není jich moc, protože většina lidí se nestane ohromně úspěšnými. Ale někteří lidé vypadají, že jsou v tomto světě úspěšní. Je to menšina, které se to jakoby opravdu povedlo. Velké známé osobnosti samozřejmě můžeme označit za úspěšné, ale to není skutečný úspěch, protože takový život rozhodně obnáší mnoho úzkosti. Je to hodně umělé a nepřirozené, jste všude pronásledováni lidmi s fotoaparáty a všemi těmi věcmi, a po nějaké době vám to začne lézt na nervy. Když se stanete celebritou, musíte zažívat určitou úzkost, což může pokračovat pořád dál a dál. A pak se slavní lidé začnou skrývat za veliké sluneční brýle, chodíte zadními dveřmi, zatímco u předních křičí všichni ti fanoušci, a vždycky tam je nějaký šílenec snažící se těmi dveřmi proniknout dovnitř, a pak máte auto s řidičem, který má také pro všechny případy černý pásek v karate, kdyby se někdo o něco pokusil.. A ten řidič vás mezitím okrádá, a vaše třetí manželka má s tím samým řidičem milostný poměr, a tak dále. Není to vždycky tak ideální. To je evidentní.

A vy můžete říct: „Ne, ne, já vůbec nechci takovouhle ideální situaci. Já bych chtěl něco prostšího. Hodnou holku, obyčejnou, nepříliš materiálně náročnou, trochu duchovně založenou, ne nejkrásnější, ale ani nejošklivější, aby prostě vypadala pěkně, ne super sexy, ale ani šerednou. A nepotřebuji zas tolik peněz, chci prostě jen hezký skromný domek někde na pěkném místě, a potom budu šťastný!“ Ale ani tohle neexistuje. Takhle to zkrátka nefunguje. Viděl jsem mnohá manželství, kde jsou dívky na začátku moc pěkné, štíhlé, a tak dále, no a hned po svatbě jde deset kilo nahoru. A po nějaké době se z nich stanou pořádné, mohutné, uječené maminy. To se děje, že? Nikoho se tím nechci dotknout nebo na někoho ukazovat, neberte to tak. Jen chci načrtnout pár situací. Mohl bych také mluvit o chlapovi, ze kterého se stane skutečné monstrum. Nikdy zkrátka nevíte, co se z toho vyvine zítra. Nemáte nejmenší tušení, jaké to bude. Všechno se může změnit. Lidé se úplně změní ze dne na den. A z člověka, kterého myslíte, že si berete, se za krátkou dobu může stát někdo úplně jiný. Cizinec. A vy se na něj díváte a říkáte si: „Tohle není ten, koho jsem si bral.“ Ta změna může být jak vnitřní, tak vnější. A proto jsou tyto vztahy velice nejisté a vratké. A je velmi těžké opravdu uskutečnit své sny. Jsou to ve skutečnosti pohádky. Ale naivní, prostí nebo nezkušení lidé se nechají snadno napálit. A když si slíbí hodně pěkných věcí a hezky spolu mluví, tak jim to poplete hlavu. „Miluji tě. Jsi tak nádherná.“ Dáváte si dárky, bonboniéry a růže, díváte se vzájemně do očí a říkáte: „Nemohu myslet na nic jiného než na tebe.“ Rozbuší se vám srdce, a než se nadějete, klesáte dolů a dolů. A co získáte je hmotný vztah, a strašně se k němu připoutáte. Říká se tomu uzel v srdci. Hridaya granthim. A toto pouto se v srdci vytvoří, protože všechny naděje, které jste tak dlouho měli, se nyní zaměří na tento vztah. Mysl vám říká: „Tento vztah, který teď mám, je přesně to, díky čemu budu šťastný. Díky tomuto vztahu.“ A proto všechny hmotné touhy, které jste dlouhou dobu měli a které byly porůznu rozptýlené, se najednou soustředí do tohoto jednoho vztahu. A všechny vaše naděje na štěstí v hmotném světě se teď zaměří na tuto jedinou osobu. A když se to pak nestane a to štěstí nepřijde, je dost pochopitelné, že vás to zfrustruje. A to je důvod, proč se ve vztazích tak často vyskytuje hněv.

Včera jsem se procházel po Antwerpách a viděl jsem několik těch plakátů žen s modřinami a monokly od bití. Někdy může mít muž velmi klidnou povahu, zcela mírumilovnou, je na všechny milý a vlídný. Ale mlátí svou ženu. Jenom ji. Nikoho jiného nikdy neuhodil. Protože je z ní zklamaný. Jelikož ona není taková, jaká čekal, že bude. Nenabízí mu dokonalost. Jak by také samozřejmě mohla. Ale on si představoval ten svůj veliký sen, který ona ovšem pochopitelně nedokáže naplnit, a on je proto zfrustrovaný. A jeho zmařené touhy a nenaplněný chtíč se manifestují ve hněvu. A v tomto směru se pak dějí ty nejdivočejší věci, i vraždy, celé zabité rodiny a podobně, když se ten objekt připoutanosti, který byl předmětem chtíče a nadějí na veškeré štěstí, změnil na tak nesnesitelný, že ta osoba propadla vrcholné frustraci a se vším prostě skoncovala.

To je extrémní scénář a někdo může říct, že to je krajní případ, že nejsou všichni v tak zlé situaci. „Život není zas tak špatný. Na světě je tolik radosti, tak proč být tak pesimistický? Já myslím, že svět je nádherný. Všude je tolik krásy, a když prostě dospějete a vyzrajete, získáte potřebný zrak, abyste to dokázali vidět a mohli si to vychutnat.“ Takhle lidé kážou. „Musíte jen vědět, jak si užívat, a k tomu vede proces zrání.“ Potkal jsem spoustu takových lidí. Říkají, že „všechno je dobré, a my musíme být dobří, všechny chápat, a i když lidé dělají věci, které možná nejsou tak dobré, tak bychom je neměli odsuzovat… Měli bychom být velmi vřelí a chápaví, a takto budeme mít lepší svět, kde si budeme moci společně užívat. Jediný problém je, že si tu někteří lidé vzájemně způsobují těžkosti. A kdybychom si jen přestali dělat problémy, a všichni se snažili být hodní, a zkrátka pochopili, že ty malé potíže, které občas máme, nám vlastně pomáhají si užívat ty okamžiky radosti ještě více! - kdybychom tohle všechno pochopili, tak budeme moci být všichni šťastní. Jde jen o malou úpravu našeho myšlení. Není to tak špatné. Ty si myslíš, že je to špatné jen kvůli svému vychování, ale osvoboď se od toho a vnímej tu pozitivní energii Země, hvězd a jak jsi jedno s tím vším a jak tě to zklidňuje a hřeje u srdce. A pak v duchu jdi do lesa a tam je nádherný strom. A představ si, jak tam svítí slunce a ty si tam sedneš na své oblíbené místo a opřeš se o ten svůj oblíbený strom. A jak se cítíš teď? Velmi pěkně, že?“

Dobrá, ano, můžeme takto smýšlet, a je to v pořádku, všechny tyto věci určitě přivádějí lidi více do kvality dobra. Existují tři kvality hmotné přírody: dobro, vášeň a nevědomost. A vy můžete být v kvalitě dobra. Co to znamená? V kvalitě dobra máte určité pochopení, co dělat a co nedělat. V kvalitě vášně zkrátka jen děláte všemožné věci a honíte se za nimi, ale ve skutečnosti vám tyhle věci způsobují utrpení. Můžete se honit za penězi, za neomezeným sexem, můžete se jít opít a myslet si, že se bavíte, ale ve skutečnosti skončíte s bolavou hlavou a v problémech. Ale osoba v kvalitě dobra chápe: „Budu se věnovat činnostem, které jsou očistné. Budu žít pěkný život, zdravým způsobem, nebudu jíst odpad, ale dobré jídlo, které dává zdraví, sílu, atd. Budu s lidmi, kteří se dívají sami na sebe a jsou připraveni stát se lepšími a mají zájem na sobě pracovat.“ Velmi pěkné. Takže pak směřujete ke kvalitě dobra. Bhagavad-gíta samozřejmě popisuje kvalitu dobra jako jnanam vijnanam astikyam, brahma-karma svabhava-jam. Říká, že tolerance, upřímnost, poznání, moudrost, zbožnost, čistota a odříkání, jsou různými vlastnostmi kvality dobra, a pokud si je člověk ve svém životě osvojí, bude klidnější a vyrovnanější.

Řekněme tedy, že jste jedním z těch lidí, kterým se podařilo do svého života přivést více dobra. Všechna sláva vám. Budete klidnější. Získáte více štěstí, než kdokoli jiný, protože žijete v kvalitě dobra. A potom? Pak zemřete. Ano, vy také! V celém tom svém dobru zestárnete a zemřete. A bez ohledu na to, jak moc jste v dobru, skončíte i vy, můj příteli, jako velmi stará osoba, která se klepe, a tak dále. To nezní moc dobře, že? Bez ohledu na všechno to vaše dobro není zrovna moc velká legrace chodit kolem s tabletou pod jazykem, s holí, která má dole ty tři speciální konce kvůli stabilitě, a sedět v domově důchodců na chodbě u televize. A sestra právě někoho přivedla a říká: „Dnes za vámi přišel syn! Tady je!“ „E?“ „Váš syn! Johann! Pamatujete? Je tady! Ó, to je úžasné! Nejste šťastná, že přišel?“ „É..“ „Ahoj mami.“  Velká pusa, kytice, kterou ona tak tak udrží... A svého syna stěží pozná... Stáří je velké utrpení. Protože vidíte, jak vy sám - to, co jste si mysleli, že jste - se rozpadá na kousky, zatímco vy jste uvnitř. Jak se cítíte, když jedete ve svém krásném autě a najednou mu na straně upadne kus karoserie? „Ach, moje auto!“ Jak se pak cítíte, když jste v nějakém těle a najednou váš krásný zub, zrovna ten přední, "křup!", a jde ven. „Ach, můj zub!“ A pak ztratíte kontrolu nad jedním okem. Už se nechce správně pohybovat. A pak vaše ruka, vám občas cuká tak, jak nechcete. A tak dále. Všechno tohle se začne dít a vy to celé musíte jen sledovat. Nemáte nad tím kontrolu. Vymyká se vám to.

Můžete tedy žít velmi pěkně, v krásné kvalitě dobra, ale musíte zestárnout. A nakonec třeba neprojdete takovýmto stářím, protože někteří lidé to tak nemají. Můj dědeček byl trochu ztuhlý, ale byl v podstatě až do konce silný, měl pěkné stáří, sedával na sluníčku na balkóně a jednoho dne prostě upadl a byl okamžitě mrtvý. Měl to snadné. To se také může stát. Každý tak netrpí. Dobrá. Ale zemřel. A co s ním bylo potom? Pak se znovu narodíte a jdete opět do hmotného světa, znovu do kvalit hmotné přírody. A nemůžete si to své dobro udržet. K čemu to pak je, když zrealizujete kvalitu dobra? Kvalita dobra je příznivá jen v tom případě, že je stupínkem k transcendentální úrovni. O to máme zájem, když kultivujeme faktory kvality dobra. My jsme pro kvalitu dobra, a je jistě nápomocné kvalitu dobra kultivovat kdekoli můžeme, ačkoli to není naše priorita. Naší prioritou je služba guruovi a Krišnovi. To je vždy na prvním místě. A teprve za tím je na řadě systém varen a ášramů, který nám nabízí vědecký postup, jak přijít do kvality dobra. Jak pokračujeme ve vědomí Krišny, přijímáme ve svém životě uspořádání podle varnášramy, která nás podporují, abychom nespadli ze své úrovně služby Krišnovi zpět dolů. Ale na prvním místě je služba ve vědomí Krišny. Protože bez vědomí Krišny je celý systém varen a ášramů, neboli celý systém pro naše pozvednutí do kvality dobra, což je účelem varnášramy, k ničemu.

atah pumbhir dvija-srestha
varnasrama-vibhagasah
svanusthitasya dharmasya
samsiddhim hari-tosanam

Musíme to dělat pro potěšení Nejvyššího Pána. Jinak srama eva hi kevalam, je to jen ztráta času. To je tedy nejdůležitější. My máme v první řadě zájem stát se transcendentálními. Ale protože jsme pod vlivem chtíče, hněvu, nenasytnosti a nižších vlastností, je pro nás nápomocné následovat proces regulovaného chování zvaný varnášrama. A proto to děláme. Proto přijímáme role brahmačárínů, grihasthů, a tak dále. Proto zaujímáme nějakou z těch pozic ve varnášramě. Třebaže je to podružné. Ale nepodceňujme, jakou to má sílu a význam. Je to důležité. A když tedy mluvíme o potřebě být správně umístěn v kvalitách hmotné přírody, je to pravda, a může nám to pomoci přijmout útočiště ve varnášramě, pokud to ovšem děláme pro potěšení Pána. Jestliže v první řadě vždy sledujeme Pánův zájem a využíváme svou situaci ve varnášramě jako základnu, na kterou se můžeme vracet, když jsme zaměstnáni v oddané službě pro Krišnu, a pak přijdeme zpět domů, kde máme pěkný Krišna vědomý a duchovní ášram, bude nás to podporovat, pomáhat nám to v kvalitě dobra, a fungovat jako stupínek k tomu, abychom přišli na transcendentální úroveň, která nás pozvedne z těch nižších nutkání chtíče, hněvu a nenasytnosti, jež nás mohou stahovat dolů a dolů a dolů do hmotné energie.

Přednáška SB 2.7.7, 17. května 1997, Amsterdam

Žádné komentáře:

Okomentovat