čtvrtek 11. července 2013

Úrovně uctívání: část čtvrtá – východní impersonalisté, Šivaisté

Kadamba Kanana Swami, 16.květen 2013, Simhačalam, Německo, Šrímad Bhagavatam 9.7.21

Výše nežli Ganapatiové jsou Šivaisté, neboli impersonalisté. Šivaisté jsou spojeni s impersonalismem, protože jak vidíme v Brahma Samhitě, Pán Šiva je popsán jako tvořivá síla. To je zajímavé, jak je Šambhu popisován jako tvořivý princip, protože my jsme si mysleli, že Pán Šiva je ničitel, ale teď je popisován jako tvořivý princip. Jak je to možné?


Takže v Brahma Samhitě je popsáno, jak Pán Mahavišnu pohlédne na pradanu, což je potenciál hmotného světa a poté se z tohoto pohledu stane Sada-šiva. Sada-šiva vstoupí do této pradany, která se tím aktivuje. Takže takovýmto způsobem se Šiva stává tvořivým principem. Proto vidíme ve védském uctívání podobu lingam, což je kombinací mužských a ženských genitálií – což reprezentuje Šambhu, tvořivý princip a prakrti, ženskou přijímající energii.

Takže tímto způsobem lingam reprezentuje hmotnou energii přicházející do stavu bytí a pak se taky samozřejmě vesmír zničí a vstoupí zpátky do těla Mahavišnua. Takže impersonalisté chápou tento aspekt, vidíce ten tvořivý princip – probuzení prakrti a znovu zničení těchto projevů – a oni vidí, že za tím vším je ve skutečnosti Brahman. Proto se uchylují k uctívání Šivy v jeho podobě lingam.

původní text v angličtině zde

1 komentář:

  1. Zdravím, zajímalo by mě, jak se orientovat ve védské mytologii. V Bhágavatamu se o původu Šivy píše, že se zrodil ze zlosti Brahmy, když se jeho první potomci nechtěli rozmnožovat. Jestliže platí obě verze, jak je vykládat, aby v tom nebyl rozpor? Nebo je jedna z nich "autoritativnější"?

    OdpovědětVymazat