středa 29. února 2012

Co se mě Krišna snaží naučit?

Jeho Svátost Kadamba Kánana Svámí, 9. února 2012, Leicester, England - Lekce ŠB 1.2.19

Hmotný svět je někdy přirovnáván ke vzdělávacímu systému - k místu, kde se musíme naučit lekci. Nynější život má tento důvod. Krišna se nás to snaží naučit v tomto životě. Takže to je ta nálada, ve které teď tak trochu přemýšlíme. Když někdo takto přemýšlí, může v událostech, které se stanou vidět, že Krišna se nás snaží učit skrze tyto události a můžeme se zamyslet:

„Co se mě Krišna snaží naučit?“


Dobře, věci se dějí. Občas se stane něco špatného a obzvlášť pokud se stane toto, máme sklon být rozjímaví:

„Proč se tohle děje mně? A co se z tohoto mám naučit?“


Nemá cenu zabývat se minulými životy a snažit se to tam najít:

„Kdo jsem byl? Co jsem dělal v minulém životě? Možná bych měl podstoupit hypnózu.“


Bir Krishna Maharaja toto udělal se skupinou oddaných v Německu. Byli tam nějací brahmačaríni a on jim řekl:

„Možná budete překvapeni že ve vašem minulém životě jste byli ženami!“

A pak řekl:

„Podívejte se na svá chodidla.“

Jeden brahmačarí se podíval na svá chodidla a měl na nich červené ponožky a řekl:

„Ó můj Bože!“

A pak si vzpomněl na celý svůj život v ženském těle, s dětmi a rodinou……celý příběh se mu vrátil a všechno to zklamání a naděje……a proč to nefungovalo…….děti se nestali tím, kým oni chtěli, aby se stali a tak dále. Takže to, co je za tímto životem a za tamtím životem….a za tamtím životem…..a za všemi těmi dalšími životy - tam není žádný konec. Takže hrabání se v minulých životech není to, co je potřebné. Je to prostě tak, že všechny tyto životy vyvrcholily do určité vlastnosti….vyvinuli jsme nějakou vlastnost kvůli určitému chování v minulém životě, mohli jsme například vyvinout vlastnost pýchy a pak Krišna (aby nás poučil) může vytvořit situace, které zlomí tuto pýchu! Nejdříve vystoupáš ke slávě a pak „prásk!“ je to všechno pryč!

Takže takto se musíme dívat na vlastnosti:

„Co se mě zdě Krišna snaží naučit?“

-- část druhá --

Dal jsem příklad pýchy - když někdo najednou všechno ztratí a je pokorný:

„Dobře, Krišna si přeje abych vyvinul pokoru.“

Nebo někdo může zakusit hněv a to, jak se vymkne z rukou. Já sám jsem měl tu zkušenost jako dítě, která se mnou zůstala po celý život. Ve škole byl kluk, který řekl:

„Co si myslíš o tomhle vtipu?“


A vrazil mi prst do oka! No já jsem se rozzuřil k nepříčetnosti. Byl jsem tak rozzuřený, že jsem nějak zkroutil jeho ruku a plácnul s ním o zeď. Byl jsem vážně v destruktivní náladě a on si  tu ruku zlomil! Začal opravdu hlasitě křičet. Utíkal jsem a všechny děti běžely za mnou, ale já jsem jim všem utekl. Běžel jsem velmi rychle a setřásl jsem je. Později, když jsem se vrátil odpoledne do školy, byl tam ředitel a já jsem byl kriminálník. Myslel jsem si, že to není fér, protože ten kluk mě píchl do oka, ale on měl zlomenou ruku!

Jaké drama, nejdříve ve škole a pak doma mi můj otec řekl:

„Úrazové pojištění se zvýšilo.“

Aby to bylo ještě horší, tak ten stejný týden jsem hrál fotbal skrze hlavní skleněné okno! O jeden měsíc později se na ulici dělaly nějaké práce a tak tam byly různé pumpy, trubky a prkna. Byl jsem tam i já a ukazoval jsem svému bratrovi trik s létajícím bicyklem, zrovna když se stará paní rozhodla přejít na chodník u našeho domu a také si zlomila ruku! Takže to byla úplná pohroma. Tři měsíce to byla velká katastrofa, která se mnou zůstala celý život. Poté jsem už kontroloval svůj hněv. Dávej si pozor na hněv! Také už jsem později  s bicyklem nelétal…. Už nikdy znovu.

V životě se učíme určité věci, které nám pomáhají kontrolovat vlastnosti, které vznikají z kvalit hmotné přírody a to je dostatečné. Takže raději než abychom se na to dívali takto:


„Co je příčina? Proč mám tento hněv? Možná jsem už v minulém životě měl tento problém s hněvem. Pokud půjdu zpátky do minulého života, tak to vyřeším.“


No dobře, takže pravděpodobně jsi měl i v minulém životě problém s hněvem a nevyřešil jsi to. Takže se to chystáš vyřešit teď nebo co? Nebo se chystáš počkat znovu na další život? Teď je čas to řešit! Nečekej až se ti to vymkne z rukou, prostě to vyřeš teď! Hněv by měl být pod kontrolou. Tímto způsobem se učíme ze situací, ale Prabhupáda poukazuje na toto:

„Lepší je učit se nasloucháním.“


To je ta první část přístupu - učit se nasloucháním. Ten, kdo je méně inteligentní se musí učit zkušeností - ten, kdo nemá vůbec žádný mozek se dokonce i po zkušenosti stále nic nenaučí……takže my se učíme z naslouchání a ze zkušeností, a většina z nás se učí kombinací obou.

Musím přiznat v mém životě také mnoho případů učení se ze situací, kdy mi písma dala význam. Častokrát mi písma dala význam pro tu lekci, kterou jsem se naučil ze nastalé situace. Ale velmi moudrá osoba se může okamžitě poučit jednoduše z písem. Krišna nám ale poté ještě může dát potvrzení! Takže my to chápeme,  ano musíš být pokorný a Krišna nám dá opravdové životní situace, ve kterých jsme nucení být pokorní. Aby si potvrdil ano, opravdu musíš být pokorný, do té doby nás Krišna bude zkoušet!


Zdroj: kksblog.com část 1. a část 2.
Přeložila: bhn. Jana Jendrulková
Editoval: Madhupandit dás

Žádné komentáře:

Okomentovat