čtvrtek 1. listopadu 2012

Ano. Tohle je to pravé.


Musíme posilovat své spojení s Krišnou. Višvanáth Čakravartí Thákur popisuje, jak spojování s Krišnou funguje. Říká, že nejprve je všude Mája. Všude kolem nás, jako oceán. A jednoho dne uprostřed toho jde kolem nějaký oddaný. A v jeho úsměvu je něco zvláštního. Vypadá trochu šťastně. A to nám dodá maličko víry. Protože jsme hladoví. Uprostřed celé této iluze jsme velice hladoví. Zkoušel jsem úplně všechno a cokoli, ale přesto nejsem šťastný. Miloval jsem, žil, bral, dával, získával a ztrácel, a stále nemám nic. A teď jsem tady a tenhle oddaný vypadá nějak šťastně. Možná něco má. „Ne, ne, ne...“ Ale přesto to stále máme v mysli. „Možná tam nakonec přece jen něco je.“ A jednoho dne nás to přivede zpátky za oddanými. Jednoho dne znovu oddané navštívíme. A už to jede. Pakory, samosy, kírtan, vonné tyčinky, a: "Vezmi si tuhle knihu..." Takto se pomalu, pomaličku, postupně očišťujeme, a v jednu chvíli někteří lidé řekou: „Ano. Tohle je to pravé.“ A pak to teprve opravdu začíná. Je řečeno, že v tuto chvíli je tu maličký ostrůvek a kolem něj veliký oceán Máji. Ale je tu maličký Krišnův ostrůvek. A pak někdy na tom svém malém ostrůvku zpíváme „Hare Krišna, Hare Krišna, Krišna Krišna, Hare Hare / Hare Ráma, Hare Ráma, Ráma Ráma, Hare Hare“. Ano. A v tom oceánu Máji kolem nás proplouvají velké lodě hmotných tužeb. Takže je to trochu těžké. Ale pokud pokračujeme ve zpívání Hare Krišna, tak ty lodě postupně odplouvají dál od nás. A my se ustálíme.
Je řečeno, že v tomto bodě hmotné touhy zeslábnou a přicházíme na pokročilou úroveň ništha, kde je mysl upevněná: „Já chci Krišnu. Teď si jsem jistý, že Krišna je důležitější, než cokoli jiného. Teď už to vím.“ Takto postupně děláme pokrok. Do té doby pochybujeme a máme to namixované: „Krišna? ... Nebo Mája? ... Krišna? ... Mája?“ Ale v tuto chvíli již ne. Chceme Krišnu. A potom své naslouchání a zpívání bereme velmi vážně. A poté začne narůstat chuť. A tato chuť zakryje celý ten oceán. Hmotné touhy se teď staly loděmi na obzoru. Ještě je vidíme, ale už nejsou tak blízko. Materiální touhy už nejsou tak důležité. A zpíváme víc a víc, s chutí a víc čteme a nasloucháme, a nemůžeme přestat. Chceme stále víc! Ano! A po kírtanu pak máme ještě trochu kírtanu, protože zkrátka nemůžeme přestat. A takto jsme stále pohrouženi v naslouchání a zpívání. A nyní den za dnem se ta chuť, která zakryla onen oceán, začíná prohlubovat. A jak jde stále hlouběji, roste naše připoutanost ke Krišnovi. Nejprve ta chuť jen pokrývala oceán našeho vědomí a nyní jde hluboko do něj. A i ty podvědomé zbytky hříšných tužeb jsou postupně vytlačovány. A potom naše touha myslet jen na Krišnu a meditovat o Krišnovi začne být silnější a silnější. A my začínáme být velice dychtiví. A pak se nám jednoho dne Krišna zjeví v meditaci. Uvidíme Ho. Ne jen obrázek. Uvidíme Ho v činnosti, takového, jaký je, tváří v tvář. Zjeví se nám v meditaci. Ale Mája tu bude stále. Nyní už tu však bude pouze v podobě stínu. Co to znamená, Mája v podobě stínu? Znamená to, že nejsme tolik pod vlivem Máji, ale víme, že ta příležitost tu stále je. Ve skutečnosti to nechceme dělat, ale mohli bychom to udělat, kdybychom to udělat chtěli. Víte, jak Mája umí pracovat. Ve skutečnosti to dělat nechceme, ale mohli bychom, kdybychom chtěli... A za touto úrovní je pak préma, čistá láska k Bohu. V tuto chvíli již tam Mája není. V tuto chvíli je už jen Krišna.

Praha, Govinda Soukenická, leden 2010

Žádné komentáře:

Okomentovat