úterý 24. ledna 2012

Zaměstnání všech smyslů

Bhakti neboli oddaná služba znamená zaměstnání všech našich smyslů ve službě Pánu. Sanátana Gosvámí napsal knihu s názvem ‘Šrí Brhad Bhagavatámrita’, která popisuje, jak Gópa Kumár hledá nejvyšší sídlo. V jednom bodě Gópa Kumár odešel do vyšších oblastí tohoto vesmíru.Dostal se na Tapaloku, která je hned před Brahmalokou. Takže to je planeta hned před tou poslední. Tato planeta byla plná všech jogínů, kteří se pouze soustředili na Pána v jejich myslích. Takže Gópa Kumár tam byl a každý říkal:
“Pojďme pouze meditovat o Pánu v naší mysli.”
Ale Gópa Kumár řekl: “Ne, já ho chchi vidět!”
“Ale vidění je pouhým procesem smyslů, které posílají signály mysli. Takže vidění se ve skutečnosti odehrává v mysli! Takže meditace je to, o čem to opravdu celé je. Proto bys měl prostě meditovat.”


Tak to byl jejich argument, ale Gópa Kumár řekl ne, protože nebyl spokojený. To co chtěl, bylo všemi svými smysly nasát Pána. Chtěl vidět Pánovu podobu, myslet na Pána, cítit Pána, slyšet Pána, dotknout se Pána. Chtěl zaměstnat všechny své smysly ve vnímání Pána - to je bhakti!
Takže to zní logicky, když slyšíme tyto argumenty – ano, je to všechno meditace, protože všechno vede k meditaci, ale pak je to poraženo. Gópa Kumár řekl: „Ne!“
Zaměstnat všechny smysly ve službě Pánu a okusit všechny smysly – to je vyšší. A máme popisy Šrí Čaitanji Maháprabhua, kde říká: „ Všech mých pět smyslů jsou jako divoké koně, běžící zároveň ke Krišnovi a každý z nich soutěží s ostatními o převahu!“ Tak to je velmi matoucí – zvuk, čich a zrak spolu soutěží. Takže je velice zajímavé, jak je láska k Bohu o zaměstnávání všech smyslů. A dokonce i v přípravě už se očekává, že budeme všechny své smysly zaměstnávat ve službě Pánu, a proto květina, voda, plamen – a všechny tyto smysly jsou zaměstnány ve službě Pánu. A na dokonalé úrovni se všechny tyto smysly zcela probudí!

Kadamba Kánana Svámí, Majápur, listopad 2011



Žádné komentáře:

Okomentovat