neděle 17. února 2013

Společný nepřítel

Kadamba Kánana Svámí, 20. ledna 2013, Radhadesh, Belgie, CC Madhya 21.54

Celkový hmotný projev všech světů a energií, který existuje, je vše poskytující pro různé živé bytosti, které vyvinuly odlišné mentality. Jako Padma Purána, ve starším vydání zmiňuje, že ve věku Kali, budou pouze čtyři autorizované sampradayi. Moderní vydání Padma Purány už tento verš neobsahují. Byl někým zeditován pryč. Čtyři sampradayi jsou v Padma Puráně popsány jako bona fide. Jsou bona fide, protože všechny nabízejí věčný cíl a tím jsou bona fide. Nicméně to neznamená, že všechny mají to nejhlubší porozumění nebo úplné pochopení absolutní pravdy. Některé bona fide sampradayi nemají správné pochopení o Krišnovi. Nemají porozumění, že on je Nejvyšší osobnost božství. Nemají tušení, že On je „ádi-purusam“ a z Něj vše emanuje!

Některé z bona fide sampradayí považují Krišnu za inkarnaci Višnua, což je samozřejmě chybné. Nacházíme v těchto bona fide sampradayích také další elementy, které nepřijímáme. Například Laxmí je považována za „jíva-tattvu“Madhva sampradayi a tímto způsobem to úplně vyhodí celý koncept Pánovy věčné společnice, což pak tvoří rásu trochu komplikovanou, když se na to podíváte. Takto chybná tattva, když je zde nepochopeni, může být skutečně překážkou! Laxmí jíva ale co pak s Pánem a Jeho věčnou společnicí? To je opravdu komplikace. Takže i mezi čtyřmi sampradaemi, jsou z našeho pohledu obrovské filozofické rozdíly.

V některých podrobnostech tomu neporozuměli, ale to nevadí. Neděláme z toho velký problém. Nevyhlásíme jim ale za tyto nepochopení válku. Máme společného nepřítele. Je to jako v čase války, kdy máte se spojenci koalici, kdy jsou země pospolu, aby se ubránili proti společnému nepříteli. Takže my ve čtyřech sampradayích máme společného nepřítele. Samozřejmě že je si každý oddaný vědom, kdo ten společný nepřítel je, jsou to majavádí. Naše oblíbená zábava je cílit na majavádí. Vidíme, že je to tradice v naší linii, že kdykoliv je příležitost, máme tu další: "jdeme po nich!" Protože impersonalismus je diametrálně proti oddané službě. Ti, co jsou zastánci filozofie mayi, neboli iluze, ti obecně říkají že, „Krišna je mája. Jeho podoba je iluze. Goloka-Vrindávan je mája… to je iluze a oddaná služba je stejně tak iluzorní.“

No, a tím nám prakticky vezmou vše, co pro nás má smysl. To jsou ty tři věci, které nám dávají smysl – oddaná služba, duchovní svět a Krišna samotný!

Původní článek v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat