Kadamba Kánana Svámí,
30. ledna 2012, Cape Town, Jižní Afrika, Lekce z nedělní hostiny
Govindají byl
božstvem, které bylo instalováno Růpou Gosvámím. Po určitou dobu byla muslimská
vláda příznivě nakloněna a velice tolerantní k tomu, co považovala za
Hindu praktikování, které probíhalo ve Vrindávanu, za vlády Akbara.
Atmosféra byla velice otevřená. Akbar byl otevřen ostatním
tradicím a tak dále. Ale později se celá nálada změnila a v tu dobu byl
Vrindávan v obléhání, utlačován a mnoha Božstvům v různých chrámech
bylo ublíženo. A tak bylo mnoho Božstev posláno jinam.
Govindají se dostal
do Jaipuru a zůstal tam. Jak víme v naší sampradáji neuctíváme Krišnu samotného. Vždy Krišnu uctíváme
obklopeného milujícími oddanými a nejvyšším z těchto milujících oddaných
je Šrímatí Rádharaní. Ona je dokonalým oddaným, žádný z oddaných neumí
potěšit Krišnu tak, jako ona!
Takto, Gaudíjové
uctívají Rádhu a Krišnu. Ale když přišla Božstva Rádhy a Govindajiho do
paláce v Jaipuru, místní panditové, kteří byli Šrí-vaišnavové z Jižní Indie řekli: „Ve skutečnosti Rádha a Krišna nemohou být na stejném oltáři, protože
nejsou manželé! Takže nemohou být uctívání jako pár.“
Považovali je za oddělené a to se stalo významnou diskuzí.
Toho času byl předním bráhmanským áčárjou
v naší linii Šríla Višvanáth Čakravartí Thákur. On nám dal Guruvastakam, píseň kterou zpíváme na Mangala árati, a také mnoho komentářů. Byl
tou dobou autoritou ale už ve velmi pokročilém věku. Jaipur je docela daleko od
Vrindávanu; 230km a když nemáte auto a přepravujete se konvenčními prostředky,
pak je 230km opravdu daleko. A pak cesta zpět, to je skoro 500km – zapomeňte na
to, na to byl příliš starý. Takže poslal Baladeva Vidyabhusanu.
Baladeva tam byl vyslán a Baladeva byl připraven
argumentovat s pokyny panditů ze Šrí
sampradáji, kteří v základu řekli králi: „Musíš oddělit Rádhu a Krišnu.“ Král poslal záchrannou zprávu do
Vrindávanu a na pomoc přišel Baladeva.
Zpočátku Jihoindičtí bráhmanové ze Šrí sampradáji říkali, že nejsou ochotni hovořit s nikým z Gaudíja sampradáji, protože nemají ani
komentář na Védantasůtru. Ale Baladeva,
což je zajímavé, nebyl jen pouze z Gaudíja
sampradáji, byl také z Mádhava sampradáji,
protože sanjás přijal u Madhavů. Představil jim svůj Madhavský původ a debata mohla začít. A
ano, hovořil velice výmluvně a dal Gaudíja
závěry a řekl: „Cokoliv jste řekli,
není v souladu s učením Madhavy. Proto to nemůžeme přijmout.“
Poté Baladeva přijal výzvu napsat komentář na Védantasůtru, který napsal a velice
rychle a podle něj mu byl diktován samotným Govindajím.
A samozřejmě právě proto je tento Gaudíja
komentář nazvaný Govinda Bhásya. A díky
tomuto komentáři nastolil autoritu Gaudíjů
a proto také autoritu uctívání Rádhy a Krišny kombinovanou zejména s učením
Pána Čaitanji Maháprabhua, což je i původním závěrem Šrímad Bhágavatamu!
Původní článek v angličtině
naleznete zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat