sobota 23. února 2013

Osoba v zrcadle

Kadamba Kánana Svámí, 6. ledna 2013, Lenasia, Jižní afrika, lekce z nedělní hostiny

Otázka:  Jak se vyvarovat vaisnava aparády?
Tím, že se jí vyhnete! (smích) Opravdu není jiný způsob. Co se na to dá říci? Jak se vyhnout krádežím? Chápej, nedělej to, je to jasné? Jaká je to otázka? Ale náhodné vaisnava aparády, co naděláte s tím?

Když jsem byl dítětem, má matka nám vyprávěla tuto pohádku. Byly dvě princezny. A když jedna princezna otevřela ústa, vycházely ven růže, a když otevřela ústa ta druhá, vycházely ven žáby. V našem případě to byly žáby, ale nyní když jsme se stali oddanými, už vyšlo ven mnoho růží, opravdu, růže růže růže růže. Nicméně co chvíli vyskočí ven i nechtěná žába. „Oops, To jsem neměl říkat. No, možná je to Vaisnava aparádha.“ Co s tím teď uděláte? Je těžké vrátit tu žábu zpět do úst. Už jste to řekli. Potom je jedna možnost říci, „Omlouvám se. Neměl jsem to říkat.“

Ale pak máte také osoby, které přicházejí celý den, „Prabhu, prosím promineš mi? Prosím promiň mi.“ Víte co tím myslím? Je jeden oddaný, který to dělá neustále. A došlo to až do bodu, kdy jsem řekl: „Prominu ti pouze, když mě přestaneš žádat o prominutí.“ Chápete, celý den. „Prosím promiň mi. Prosím promiň mi.“

Když někdo upustí kbelík s dálem nebo něčím jiným a vy řeknete, „Ty idiote!“ To není vaisnava aparáda. Je to jen vyřčení pravdy! (smích) Nemusíte to ale přehánět. Pokaždé, když někomu řeknete, ty (ukazuje si na hlavu), „máš tam nahoře něco?“ No, v některých případech, pravděpodobně nahoře nic nemají, jak se ukazuje. Nyní, ale nemusíte chodit kolem a nadávat lidem, ale nemusíte se také trápit, že je všechno vaisnava aparádha. V hnutí Pána Čajtanji jsou zde také normální lidské výměny.

A vidíme to u Prabhupády, že nebyl přespříliš opatrný. Prabhupáda nazýval věci pravými jmény! Nebál se toho. Na konci života požádal své duchovní bratry o prominutí, pokud někdo z nich přijal nějaký přestupek, nebo pokud udělal nějaký přestupek. Samozřejmě že řekli, že ne. On řekl, „Musel jsem být odvážný.“ Kvůli kázání samozřejmě! Někdy přijde vaisnava aparáda, speciálně když se stanete závistiví. Když se začnete dívat na jinou osobu a přemýšlet, „Tento je zkažený až do jádra! Tenhle není vaisnava! Víte, tenhle, toho tvář já nechci už nikdy vidět a tomuhle já nikdy nevzdám své poklony. On není oddaný.“ Toto můžete říci pouze tomu v zrcadle a nikdy jinému oddanému.

Původní článek v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat