pátek 15. března 2013

Výjimečná osobnost


Kadamba Kánana Svámí, 19. února 2013, Velká Británie, Londýn, SB 8.5.13

Když hovoříme o posloupnosti žáků, je zde taková idea – možná trochu příliš zjednodušená idea – že posloupnost žáků znamená, že guru dá pokyny svému žákovi, učí svého žáka a potom tento žák předává to stejné poznání, jak ho slyšel beze změny svým následovníkům, kteří poté přijmou stejné poznání naprosto tak, jak ho slyšeli, a beze změny jej předají další generaci. Tímto způsobem máme nepřerušený řetězec gurua a žáka, který může být sledován až ke Krišnovi.
Zní to jako koncept žákovské posloupnosti? Zní, ale úplně takhle to nefunguje. Je mi líto, že zde kazím legraci, ale takhle úplně to nefunguje. Je to trošku složitější. Když se podíváme na Madhvačárju, uvidíme, že spolu v základních principech Madhvačárja a Šrí Čaitanja Maháprabhu souhlasí. Madhvačárja poznamenal ve své „9 Prameye“ že Višnu je Nejvyšší. Ó ano, to přijímáme. Samozřejmě, Šrí Čaitanja Maháprabhu řekl, že Krišna je Nejvyšší! Višnu a Krišna jsou ale totožná Višnu tattva. Takto není žádný problém. A nakonec, nebyl to Madhvačárja kdo uctíval Krišnu? Nemáme v Udupi v Madhvačárjově centrále Krišnu, božstvo Kamataka Gopál  - tančící Gopál?

Vypráví se, že Madhvačárja byl velice silná osobnost už od svého dětství. Je řečeno, že kdykoliv ho matka urgentně zavolala, prostě se přímo objevil z oblohy. Byl extrémně silný a mocný a i později, když byl dospělý, byl velice silný. Byl jeden gunda – gangster – který Madhvačárju vyzval a ten mu řekl, „dokážeš vůbec zvednout můj prst?“. A gunda nemohl, ani se vší svojí silou s ním nedokázal ani pohnout – Madhvačárja byl velice silný.

Životopis Madhváčárjy je nazvaný „Madhva Vijaya“. Je tam zmíněno, že Madhváčárja je inkarnací Vayua a Šríla Prabhupáda to také zopakoval. Každopádně zde máme co do činění s neobyčejnou osobností. Velice zajímavou osobou, i když se podíváte na naší učednickou posloupnost: Brahma Madhva Gaudiya Sampradayu, která začíná u Krišny. Brahma získal transcendentální poznání od Krišny. Dobře, kdo je další? Nárada Muni, mentální syn Brahmy. Kdo je dále? Vyasadeva, v pořádku. Kdo je další? Madhvačárja.

Ale není mezi Vyasadevem a Madhváčárjou něco jako 4000-5000 let? Je zde taková mezera, že? No a jak to tedy můžeme počítat za bona-fide spojení? Nějakým způsobem se Madhvačárja údajně setkal v Himalájích s Vjásadévem. V písmech je řečeno, že Vjásadéva je stále ještě na živu a pobývá v jeskyni v Himalájích a Madhvačárja se tam s ním setkal. Mnoho oddaných již bylo v jeskyni Vjásadéva ale nikdo nebyl doma, nikoho tam neviděli. Ale v tomto případě se s ním Madhvačárja setkal. A nejen že se s ním setkal, ale také mu předložil svůj komentář k Bhagavad-Gítě. A Vjásadéva ho opravil a to je řečeno, že se počítá jako spojení, kde ho formálně přijal a dal mu pokyny. Tímto způsobem je počítán jako další v řadě od Vyasadevy, věřte nebo ne. Takže zde máme co do činění s velice mystickou osobností, nikoliv s nějakým průměrným duchovním učitelem ale naprosto mimořádným.

Původní článek v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat