Kadamba Kánana Svámí, leden
2013, Amsterdam, Holandsko, ŠB 4.31.3
Jedna nedělitelná absolutní pravda, je známá ve třech aspektech,
jako Brahman, Paramátma, nebo jako Bhagaván.
Ale všechny části jsou stejná pravda a tak to chápeme. Proto, když vidíme
uctívat výhradně Brahman, pak si
uvědomujeme, že jde pouze o částečné pochopení, neúplné! Musí tam být také Bhagaván. Vztah s Brahmanem může nabídnout brahmánandu, což v základu znamená
osvobození od hmotného utrpení. Mukti,
neboli osvobození, které je samozřejmě žádoucí. Protože, kdo by chtěl hmotně
trpět?
Ale vztah s Bhagavánem,
nabízí věčnou transcendentální blaženost, neboli sac cid ánandu. A proto rozumíme, že realizace osobního rysu je
vyšší, protože v neosobním rysu je možné dosáhnout stavu Brahmanu což znamená osvobození od
hmotného utrpení, ale uvnitř tohoto Brahmanu
není žádný další rozvoj. Tak to je!
Kdežto ve vztahu s Bhagavánem
se osoba dostává do vztahu s Krišnou. Uvnitř tohoto vztahu věčně roste láska´,
díky Krišnovým nekonečným vlastnostem a všechny Krišnovy vlastnosti jsou
líbezné. A tak oddaný pokaždé najde další Krišnovu vlastnost, kterou je úplně láskyplně
ohromen. Je to věčná transcendentální cesta. A tak je jednoduché pochopit, že
koncept Bhagavána, Krišny je vyšší než
koncept realizace Brahmanu. To chápeme
z Bhagavad-Gíty 18.54,
brahma-bhutah prasannatma
na socati na kankshati
samah sarvsu bhutesu
mad-bhaktim labhate param
Když je realizován Brahma-bhutah,
není to uspokojující a proto mad-bhaktim
labhate param, stále hladoví, stále nenaplněni. A proto následně přichází oddaná
služba, oddaná služba Nejvyšší Osobnosti
Božství.
Původní článek v angličtině
zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat