část pátá
Dnes muži, a speciálně západní muži, nemají ani ponětí co znamená manželství. Oni si myslí, že manželství je partnerství, kde se muž a
žena vzájemně přitahují, jsou spolu a snaží se spolu být šťastní. Tohle si
myslí, že je manželství. Ale ve védském modelu manželství znamená, že muž dívku
vede, že se o ni úplně postará. A to je to, co dívky chtějí. A ony se pak cítí
ochráněny a jsou šťastné, že je o ně postaráno. Ale ten muž o tom takhle nikdy
nepřemýšlel. „Vždyť se o sebe docela dobře starala ještě předtím, než jsme se
setkali, tak proč bych se o ni měl takhle nyní postarat?“ On to nechápe. „Proč
bych pro všechno na světě měl nad ní převzít starost? Proč?“ Ale tímto způsobem
je to navrženo.
Řekl jsem tohle jednou v letadle jedné německé
osvobozené ženě. A ty, když jsou osvobozené, tak jsou opravdu osvobozené. A pak
jsme o tom trochu hovořili a ona nakonec řekla: „Možná na té tradiční
společnosti něco bylo.“ Kde žena byla doma a starala se o děti. Možná to nebylo
až tak špatné, řekla. A ona samozřejmě pracovala a děti měla ve školce a viděla
je velice málo a tak dále. A celý tenhle systém je zde proto, že děti
potřebují docela dlouho trvalou pozornost. Docela dlouho. A když to nepřichází
od matky, ale z nějakého neosobního systému, školky, tak to nepomáhá. Může
to mít nějaké pěkné prvky, ale matku to nenahradí. Protože mezi matkou a
dítětem je tak hluboká vzájemná láska, že od matky to vezmete. Od matky
přijmete věci, které byste od nikoho jiného nepřijali. Tak jako v každém
indickém filmu: „Mááámooo!“
Takhle jsme vytvořili umělý svět, umělou nezávislost žen.
Ale když to potom začneme překládat do moderních termínů, že ženy by měly být
závislé, a tak dále, muži se stanou diktátory. „Sklapni ženská, ty nízká
bytosti!“ Atd. A pak tu máme tohle. Což je ale opět nepochopení. To je
ta druhá strana nepochopení. Protože zde musí být respekt. Správné vztahy,
vztahy v kvalitě dobra, jsou založeny na respektu. A když je zde respekt, všichni se budou ke všem chovat správně.
Poté nemusí bramačáríni plivat před myšlenkou na ženu, ale
mohou každou ženu oceňovat jako svou matku. A i malá holčička je mataji. „Ale není tohle trochu trapné?“ V moderní
indii to už takhle není. Bratr se sestrou oslavují svátek Rakhi bandhan. A příště to už jsou chlapec s dívkou na
motorce. Na den příchodu Pána Balaráma je Rakhi
bandhan, kdy si bratr se sestrou uvazují náramky kolem ruky a jsou spolu. Tohle
vše se děje, ale rozhodujícím faktorem je, že vztah musí být založen na
respektu. A když je tam správný respekt, pak všechny varny fungují dobře. Protože brahmačáríni respektují matajís a pomáhají
jim. A brahmačáríni žebrají. Ale není to až tak těžké, že by jim tolikrát někdo
bouchl s dveřmi před nosem. „Ne, nemám zájem. Ne, vypadni!“ Ne. Když
jdou malí kluci žebrat, každá matka jim něco dá. Něco jim prostě musí dát. A
takhle brahmačáríni žebrají a je to v pořádku.
Někteří naši majápurští hoši od BhaktiVidjáPúrna mahárádže
byli jednou vysláni žebrat. Ode dveří ke dveřím. Od obchodu k obchodu. A velice se jim dařilo. Oni na to byli i pyšní. Mladí kluci a získali tolik věcí.
Ve skutečnosti získali jídlo pro sebe na celý den. „Dokázali jsme to!“ A tímto
způsobem je to pak velice pěkná společnost, kde je každý ceněn.
Kdežto v dnešní společnosti je mnoho lidí
k ničemu. „Ty jsi k ničemu. Ty Hare Krišna jsou budižkničemové.“
Jediné, k čemu jsme dobří v moderní společnosti je, že pro ty
bezohledné diktátory, kteří zneužívají svět, jsme symbolem svobody. Oni
vykořisťují obyvatelstvo, ale my jsme symbolem svobody. A to je dobré, je to dobře. A proto jsou Hare Krišna dobří pro demokracii, protože svět pak vypadá,
že je svobodný, přestože Velký bratr se vším manipuluje tak, že lidé se den za
dnem v této konzumní společnosti stávají stále více a více otroky. Přečtěte
si 1984, Orwellův román, pokud tomu nevěříte. Ale nechme toto stranou, protože
to je jen hmotné a my hovoříme o správných základech společnosti.
Kadamba Kánana Svámí, 22. srpna 2012, Amsterdam, Holandsko, lekce Šrímad Bhágavatam 4.29.55
Kadamba Kánana Svámí, 22. srpna 2012, Amsterdam, Holandsko, lekce Šrímad Bhágavatam 4.29.55
Žádné komentáře:
Okomentovat