sobota 19. září 2015

Nejvyšší oddaná

Krišna je všepřitažlivá Nejvyšší Osobnost Božství. Sri krsna-akarsani, oddaná služba Krišnu může přitáhnout. Šrímatí Rádhárání je v mahá-mantře přítomná ve slově "Hare". Slovo "Hare" představuje oddanou službu. Oddaná služba má velice úžasnou povahu, protože jak je popsáno v Nektaru oddanosti, je sri krsna-akarsani.

Krišna je známý jako Acyuta, protože si nikdy nezapomene všimnout jakékoli služby, jež je Mu prokázána. Tímto způsobem Krišna jakékoli službě, kterou Mu oddaný prokáže kdekoli ve třech světech, vždy věnuje Svou pozornost a opětuje ji. Přesto je mezi oddanými jedna nejvyšší oddaná, a tou je Šrímatí Rádhárání!

Následovníci Šrí Čaitanji Maháprabhua, který je skutečným původcem hnutí Hare Krišna, se učí chápat, že nikdo nemůže potěšit Krišnu víc než Šrímatí Rádhárání. Proto než se snažit sloužit Krišnovi přímo je lepší snažit se stát se služebníkem služebníka služebníka Šrímatí Rádhárání - stokrát, tisíckrát, sto tisíckrát, milionkrát - gopi-bhartuh pada-kamalayor dasa-anu-das (ČČ Madhya-lílá 13.80). Dává to smysl a ve skutečnosti je tohle nálada Vrindávanu.

Vrindávan je místo, které se liší od jakéhokoli obyčejného místa v tomto světě - jako například kde jsme se narodili nebo kde se snažíme vykonávat své vlastní zábavy. Každý je zaneprázdněný tím, že se snaží vytvořit své vlastní zábavy, ale tyto zábavy, které vykonáváme, jsou zábavami pro naše potěšení. Vrindávan má však jinou povahu. Celá existence Vrindávanu je určena k jedinému účelu, kterým je potěšit Krišnu, a vše ve Vrindávanu je určeno k tomuto Jeho potěšení; hrsikena hrsikesa-sevanam bhaktir ucyate (ČČ Madhya-lílá 19.170).

Ve Vrindávanu jsou chodníky vyrobeny z transcendentálních drahokamů, a tyto drahokamy jsou také oddaní Pána. Tyto drahokamy jsou zde jednoduše proto, aby těšily Krišnu. Vodní nádže po stranách chodníků zahrnují mnoho krásných ptáků, úžasných lotosů a tak dále - a všechny jsou zde jen k potěšení Krišny. Když Krišna vloží Svou lotosovou nohu do řeky Jamuny, vodní rostliny v Jamuně se drží Jeho lotosových nohou a nedovolí Mu je dát znovu z Jamuny pryč. Jamuna poté zastaví svůj tok a začne ukazovat malé víry extáze, protože Krišnovy lotosové nohy jsou v jejích vodách. Jak by mohla proudit a pohybovat se kolem Krišny, když tam jsou Jeho lotosové nohy?! Takto jsou ve Vrindávanu všichni obyvatelé pohrouženi v Krišna prémě, prema-antaranga, hluboce pohroužení v takovéto lásce k Bohu.

Přednáška na Rádháštamí, 23. září 2012, Durban, JAR

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat