středa 24. července 2013

Úrovně uctívání: část pátá – Západní impersonalisté

Kadamba Kanana Swami, 16.května 2013, Simhačalam, Německo, Šrímad Bhagavatam 9.7.21

Všude je spousta impersonalismu. Také v ISKCONU je všude impersonalismus. Šrí Čaitanja Mahaprabhu dal osobní výklad Koránu. My bohužel nemáme tento výklad v jeho plné podobě, ale můžeme slyšet, že On dal osobní výklad Koránu.
Historici tvrdí, že ve skutečnosti přišel impersonalismus do Islámu skrze Indii. Je řečeno, že súfisté přišli do Indie a stali se ovlivnění majavádskou filozofií a pak ji přinesli zpátky na Střední východ a založili neosobní pochopení Koránu, které se poté stalo převládajícím. Takže bod je ten, že impersonalismus existuje ve všech kulturách. Také v západním světě je rozsáhlý impersonalismus.
Tady v Německu byl Meister Eckhart, zapomněl jsem přesné datum, ale Meister Eckhart v jednom smyslu rozvíjel celou teologii založenou na tom, jak my jsme ve skutečnosti Bůh – jak on je Bůh a každý je Bůh – a on byl poté vyloučen z církve. A pak také vidíme velmi zajímavou věc v 50. letech v Americe, že přišli bítníci – byli to předchůdci hippies. A bítníci začali zkoumat rozšířené vědomí. Takže začali experimentovat s drogami a tak dále, a začali číst knihy, které byly o rozšířeném vědomí.
Jedna z těch velkých knih, které hippies četli, byla kniha, kterou napsal Aldous Huxley nazvaná Brány vnímání a pokud jste tu knihu nečetl, byl jste naprostý maloměšťák! Aldous Huxley si v roce 1945 vzal LSD a napsal o tom knihu. Vzal si to dokonce i tehdy, když umíral, když opouštěl tělo tak si to vzal zase a on také zemřel na LSD – zajímavá cesta, jak odejít. Nicméně, Aldous Huxley se stal velkým hippies prorokem a on byl také naprostý impersonalista.

Svatý Jan od Kříže v 15.století také popisoval, jak si uvědomil, že je Bůh – takže tam byl také impersonalismus. V západním světě je spousta impersonalistické historie a hnutí hippies začalo s impersonalismem. Jack Kerouac, další hippie prorok napsal knížku Dharmoví tuláci, kteří žili tak nějak na cestě – byl to úplný buddhismus, úplná sunyavada.
Když přišel Prabhupáda v 1965 a začal kázat proti nirvisesha sunyavadi pascatya desha tarine, osvobozujíce západní země od impersonalismu, byl to fakt – bylo to přímo tam, přímo tam v západním světě. Takže to není jen něco z Indie – tak jak si myslel Kirtanananda. Kirtanananda se zeptal Prabhupády, „Proč tak hodně zdůrazňujete impersonalismus, majavádu na Západě? V Indii ano, tam je spousta majavády, ale proč ne tady na Západě prostě jen kázat proti ateismu?“ A Prabhupáda řekl, „Tohle říkáš, protože jsi majavádí! Jsi impersonalista!“ A vidíme, že Západ je plný impersonalismu.

Také vidíme, že v křesťanství byl zpočátku koncept osobního Boha – že někde tam nahoře v oblacích je nebe a různé další věci jsou tam – pastýři a ovečky, andělé a různé druhy nebeských bytostí. Pak bratři Wrightové sestrojili letadlo a vyletěli nahoru nad mraky a neviděli tam nic! Dneska už tam byl každý a já nevím, jestli jste tam někdy viděli nějakého anděla? Já mám za sebou už docela pár vzdušných mil, ale nikdy jsem neviděl žádného anděla nebo gandharvu – nic tam není! Naprosto nic! Je mi líto.
Takže pod tíhou moderní vědy muselo křesťanství ustoupit. Byl jeden biskup, který spočítal, že Adam a Eva byli vyhnáni z ráje před 5000 lety. Tento dobře známý křesťanský vzdělanec, který byl velmi  významný, na základě systematických výpočtů, tím, že procházel věk všech velkých osobností ve Starém zákoně a pak vysledoval celý rodokmen, udělal výpočet a došel k závěru, že Adam a Eva byli vyhnáni z ráje přibližně před 5000 lety. Toto bylo přijímáno za pravdivé v západním světě až do 18. století.
Když indologové jezdili do Indie kázat evangelium a tak nějak ustanovit to, že Indie je primitivní země, když přišli s myšlenkou árijské invaze a že opravdová kultura přišla do Indie zvenčí – stále ještě v té době, v intelektuálním světě, nebyla vyvrácena tato hypotéza, že Adam a Eva byli vyhnáni z ráje před 5000 lety. To je zajímavé.

Moderní astronomové si myslí, že vesmír je okolo 10 miliard let starý a védská literatura mluví o stáří 5,5 miliard let. Dobře, to je alespoň obojí v miliardách. To je docela blízko – 5,5 miliard, 10 miliard, ale 5000 let starý? Myslím tím, kde oni byli? Takže kvůli moderní vědě se muselo křesťanství stáhnout a muselo se vzdát spousty svých názorů, a co se stalo, bylo to, že křesťanství uhnulo do jiné pozice.

Křesťanství začalo být v pozici impersonalismu a tvrdilo, že ve skutečnosti Bůh je vše prostupující láska; vše prostupující inteligence; a celé tohle pojetí o andělech na obloze je jednoduše jen antropomorfismus – kde je lidská realita reflektována na tu duchovní. Hodně toho bylo o antropomorfismu napsáno a dokonce i Einstein – který byl také prvotřídní majavádí, se toho chytil! Einstein dal velmi osvícený názor o tom, jak vědomí Boha, ve své primitivní formě, se snaží uchlácholit hrozivá božstva, a jak ve vyšší formě se stává vědomí Boha morálkou, ale stále si člověk projektuje lidskou charakteristiku na tu absolutní realitu. Takže poté, ve svém osvíceném stádiu se stává vědomí Boha bez podoby a jen vše prostupující… no, víte co, po tomhle už nemusíme slyšet nic víc – už víme, kde jsme, víme, že jsme se dostali k majavádské filozofii. Takže můžeme vidět jak moc majavádská filozofie prostoupila západní svět. Můžeme například vidět, jak se křesťanství zbavilo všech skřítků a jiných romantických stvoření, která v předchozích vírách byla, a která byla respektována a uctívána. Existuje 33 hlavních polobohů a každému z nich asistuje milion menších polobohů. Dokonce i skřítkové jsou malí polobozi, kteří ochraňují. Takže jsou tady tyto ochranné bytosti a tak dále.

Vzpomínám si na velmi známou komunitu ve Skotsku – Findhorn. Findhorn byl velmi neobvyklý, protože (skotským přízvukem), „Skotsko je docela na severní straně a víte co, je tady dost chladno, protože Skotsko je dost vysoko – jsou to pláně, vysoké pláně a je to na severu, takže to, co roste ve Skotsku neroste na obyčejných místech. Sezona je krátká a hodně rostlin tady neroste.“  Ale ve Findhornu se začali lidé opět modlit ke skřítkům a k bytostem, které ochraňují rostliny a k údivu všech to fungovalo! Začali pěstovat květiny i mimo sezonu, ovoce, které nikde jinde ve Skotsku nebylo jim hojně rostlo, Findhorn se tím stal známý … dýně skoro tak velké jako Popelčin kočár! Byl to naprostý zázrak! Mnoho lidí tam začalo chodit. Nicméně křesťanství se tohoto zbavilo – všech těchto osobních prvků ve vesmíru. Vidíme, jak se z toho stalo vozidlo impersonalismu; jak tímto způsobem impersonalismus převzal vládu a jak my znovu musíme postupně začít přemýšlet osobním způsobem, což je pro nás těžké.

původní text v angličtině zde

Žádné komentáře:

Okomentovat