pondělí 30. května 2016

Nezávislost s významem

Zaměření úmyslu je to, o čem jsem přemýšlel, a to je i to, o čem bych chtěl, abyste i vy přemýšleli. Jaký je váš cíl? Nebudu nosit lidi a tak nějak mikromanažerovat jejich život. Samozřejmě, že pokud se chcete zeptat na něco ohledně materiálního života, jak se s ním vypořádat apod., pokusím se odpovědět. Ale jakoukoli radu ohledně hmotných věcí dávám, nemusí být nutně absolutní. Když dávám doporučení o písmech, Krišnově nebo Prabhupádově učení, je to absolutní. Ale ohledně otázek typu: "Měl bych zůstat v této zemi? Měl bych setrvat v tomhle ášramu? Měl bych dělat tuhle službu, nebo bych měl dělat tamtu službu?", pak přijde: "Řekl jste mi, abych udělal tohle, a všechno se to pokazilo!"


Ano, to se mohlo stát (smích). Já vám to říkám... Když dávám jakoukoli materiální radu, může se to celé pokazit, protože hmotná energie je krokodýl a ani já ji nemůžu kontrolovat, čas od času i mě pokouše. To dělá! Stejně jako vy, i já jsem byl zbitý materiální energií.Ok, když vám je 61, nepochybně máte pár es v rukávu a já bych byl určitě ochoten se s vámi o ně podělit.


Některým lidem bych řekl: "Proč neděláš tohle?" Ale většinou stejně nedělají, co říkám (smích)! To je má zkušenost, vždyť víte. Ve většině případů když jim řeknu: "Proč neděláš tohle," odpověď zní: "Ehm, no, já nemůžu!" "Ok, a co tedy chceš dělat?" "No, tohle a tamto... Je to ok?" "Ano, je to ok..."

Většinou je to takhle, to je realita - většina z nás má silné vlastní touhy. Na začátku duchovního života to můžeme dělat. Můžeme být striktní a odevzdat se následování procesu, autoritám, misi a tak dále. Někteří to mohou dělat po celý život. Ale mnozí cestou najdou touhu, kterou si chtějí naplnit individuálnějším způsobem a pro mě je to ok. Dejte individuální tvar svému životu, ale s tím jste také zodpovědní za čistotu. Když si vytváříme více prostoru pro náš individuální způsob života, je zde více zodpovědnosti. Někomu v ášramu může být řečeno: "Fajn, je čas vstávat, je čas jít ven, je čas k jídlu..." Život v ášramu znamená, že vám někdo říká, co byste měli dělat se svým časem.

A pokud potřebujeme více prostoru, mějte veškerý prostor, který chcete, ale všechno má na sobě cenovku. Čím víc jsme ve styku s materiální energií, tím víc tato materiální energie ovládá naše vědomí. Hovořím o mysli - mysl si začne dělat starosti, když je s ní ve styku.

Na druhou stranu, když jste v pozici odříkání, musíte zajistit, že budete šťastní. Když ten, kdo si odříká, není šťastný ve svém odříkání, je v naprostém nebezpečí. Protože co tam jinak je? V grihasta ášramu je určitý materiální požitek, ale pro toho, kdo si odříká, ho moc není. Můžete jíst, ale kolik toho sníte...?

Takže na závěr - myslím, že je velmi důležité mít zaměření, mít představu, co budeme dělat, a ne to jen tak nechat se dít.

Přednáška z Čaitanya Čaritámrity, 24. dubna 2014, Rádhadéš, Belgie

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat