sobota 19. prosince 2015

Podstata přátelství

Otázka: Gurumahárádži, zmiňoval jste, že v hmotném světě neexistuje láska. Přemýšlím o přátelství - existuje v hmotném světě přátelství a jaká je jeho podstata?
Láska, přátelství, společnost, sounáležitost, jeden za všechny a všichni za jednoho neexistují. Kavi Karnapurna popisuje v Čaitanya Čandrodaya Natace přátelství a poukazuje na to, že pro existenci přátelství je třeba, aby byly splněny určité podmínky.

Zaprvé člověk musí obdržet milost Pána, aby se dostal do kontaktu s transcendentálním poznáním - Krsna-prasade paya bhakti-lata-bija (ČČ Madhya-lílá 19.151). Musíte přijít do styku s oddanými, jinak kde jinde je opravdové přátelství?!

Materialistické přátelství je vždy smícháno s nějakým hmotným motivem, takže skutečné přátelství musí být založeno na získání milosti Pána. Obdržíte-li Pánovu milost, přijdete do společnosti oddaných a musíte rozvinout připoutanost k oddaným. A tím, že jste v téhle společnosti, se postupně budete vyvíjet.

Dále Kavi Karnapurna vysvětluje další úroveň, které dosáhnete - úroveň hloubavosti a rozlišování. Začnete trochu uvažovat o smyslu života, a tímto způsobem zrajete jako člověk a nereagujete výbušně a takhle a onak. Ne! Reagujete ohleduplněji a hlubším způsobem. Pak se dostanete na úroveň bez závisti.

Pak hloubavost a rozlišování ve společnosti oddaných zesílí a získáte vyrovnanost - stav klidné mysli. Budete v mysli vyrovnaní. V této fázi můžete realizovat nezávistivost  a je řečeno, že pak můžete být skutečně přítelem. Pak je přátelství možné!

Kavi Karnapurna to takto vysvětluje. Je to zajímavé - dává podmínky, které musí být splněny, než se může rozvíjet skutečné přátelství. A do té míry, do které tyto podmínky splněny nejsou, nám to přátelství chybí.

Někdy si říkáte i když jste ženatí: "Je tenhle člověk skutečně můj přítel?" Jste ženatí, ale přemýšlíte: "Jsme přátelé? Jsme aspoň přátelé? Co teprve mluvit o lásce; myslím aspoň přátelství! Je tenhle člověk mým skutečným přítelem? Skrz na skrz, však víte - v dobrém i ve zlém... Přeje mi tahle osoba dobro??"

Existují různé sanskrtské definice přátelství. Používá se slovo maitri, které je obecnější. Dalším slovem, které se užívá, je suhrit - blízko srdci. To už dává vyšší aspekt, velmi důvěrný. Mezi vaišnavy to tedy musí být takhle.

Ale před tím, než můžeme mít přátelství, si musíme projít těmito stádii: potřebujeme milost Pána, musíme vyvinout připoutanost ke službě oddaným a potřebujeme být s oddanými s náležitou etiketou. Poté budeme hloubat, a pak od těchto oddaných získáme rozlišování.

V tomto verši (ŠB 3.1.4) se říká sadhu-vada - věci přijaté učenými kruhy, abychom chápali, co je schváleno světci a mudrci a to se pak stane naší druhou přirozeností. To se děje. Například některé potraviny zjevně nejsou světci a mudrci schválené a nás ani nenapadne se jich dotknout. Nemusíme si to říkat - stane se to součástí naší přirozenosti.

Takže tohle rozlišování a hloubavost se stává naší povahou, a když se do toho ponoříte do téhle míry, nemáte žádnou závist a jste vyrovnaní, vaše mysl je klidná. Pak můžete být přítelem pořád!

Takto přátelství zabere nějaký čas. Když jednáte s někým, kdo je ovlivňován kvalitami přírody, dnes je váš přítel a zítra už tolik ne, protože zítra je přítelem své mysli. Zítra je ovládán svými smysly, zítra jede na hřbetě toho vnitřního divočáka, a pak možná není váš přítel.

Když jsem měl védskou svatbu, vykonával ji Bhávananda a přiměl nás učinit slib. Řekl mi: "Vždycky musíš vést svou ženu k oddané službě, ke Krišnovi." A jí řekl: "Ale když se on odchýlí, z tebe se musí stát lev, tygr a nějak ho prostě vytáhneš zpátky." A to bylo něco, co jsem si zapamatoval.

Přátelství tedy také znamená, že i se svými slabostmi se stále snažíme vzájemně si pomoct, a to je pěkné, ale Kavi Karnapurna to bere na vyšší úroveň pro přátelství, které opravdu vzkvétá.

Šrímad Bhágavatam 3.1.4, 8. března 2015, Stockholm, Švédsko

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat