Védská literatura popisuje dva druhy lidí žijících rodinným životem. Jeden
je znám jako grihastha a druhý jako grihamedhi. Grihamedhi je ten, jehož cíl je
velmi nepříznivý. Je závistivý vůči Pánu Krišnovi, a nejen vůči Krišnovi, ale
vůči všem živým bytostem. Jen se snaží hromadit věci pro své vlastní pohodlí, přičemž
soupeří s tolika ostatními lidmi a závistivě se dívá přes plot k sousedovi,
aby si ohlídal, že mu nekrade jeho jablka. Prohlíží si všechna auta na ulici a
porovnává je s tím svým, dívá se na manželky druhých a na svou vlastní... Přemýšlí závistivě o tolika různých věcech. Taková
závistivá osoba je grihamedhi.
Grihastha může také stále ještě mít nějaké sklony plynoucí z hmotného
znečištění, z chtíče a závisti, přijímá však útočiště v ášramu, a
proto žije pro duchovní život. Grihastha se snaží vychovávat rodinu a ví, že
jeho povinností je vychovat děti, které si budou vědomé Krišny. Alespoň se o to
snaží, jak nejlépe může. Grihastha ví, že on udržuje svůj dům z pověření Krišny.
Že Krišna tento dům vlastní a on se o něj jen stará. Grihastha proto bude ve
svém domě vždy uctívat Krišnu. Bude tam mít oltář, a pokud nemá Božstva Krišny,
bude mít alespoň Jeho obrázek. Vše, co se v domě uvaří, bude obětováno Krišnovi, budou tam kírtany, protože grihastha si je vědom toho, že se musí
uchýlit pod Krišnovu ochranu.
Krišna Svou ochranu uděluje v rámci pravidel jednotlivých ášramů. V grihastha
ášramu tedy Krišna stanovil mnoho pravidel, aby byl ochráněn zbožný život. Grihastha dobře ví, že smysly jsou velmi silné a velice snadno mohou člověka odtáhnout pryč. Proto si grihastha uvědomuje, jak nutné je stále kultivovat
duchovní vědomí zpíváním, nasloucháním, sdružováním se s oddanými a neustálým
přijímáním Krišnova prasádam. Když tyhle věci dělá, tak inteligentní grihastha nebude
zapínat televizi, aby si znečistil vědomí nejrůznějšími druhy světského odpadu,
a pokud tento přístroj už musí zapnout, podívá se na video o Krišnovi. Bude se
snažit do sebe vstřebávat pouze věci související s vědomím Krišny, aby měl
sílu ovládat své smysly. Protože grihastha žije uprostřed hmotné energie a je s ní
velmi zapleten, což je riskantní pozice, a člověk se může velice snadno stát
její obětí. Hmotná energie ho může velmi jednoduše přemoci.
Grihastha je tedy velmi speciální osoba a v dnešním světě jich
není mnoho. Proto je to člověk, který si zaslouží veškerý respekt. Je to
velmi vznešená osobnost, protože podstupuje oběť pro Nejvyššího Pána, a je tedy každopádně sádhuem. Následuje písma, je velmi upřímný, a takový grihastha je také schopný získat
Krišnovu milost. Vykonává-li pěkně své povinnosti v oddané službě, je
také schopen vrátit se na konci tohoto života zpátky k Bohu. I z této
pozice grihasthy. To je možné. Šríla Prabhupáda řekl, že v našem hnutí konec konců nejsou zase tak velké rozdíly. Podstatou je, že se naplno věnujeme oddané
službě, a pak jsou opatření ohledně našeho ášramu druhotná. V pořádku, tím
se také zabýváme, a když jste ženatí, tak fajn. Ale řekl také, že by
grihasthové v tomto hnutí neměli očekávat, že budou mít stejný životní standard
jako hospodáři v hmotném světě. Měli by být připraveni žít velmi prostě,
odříkavě, a v náladě brahmačárích. Neboli v náladě jednoduchosti. Protože
duchovní pokrok znamená, že jsme připraveni zjednodušit své hmotné potřeby. Když
děláte pokrok v západní společnosti, tak s tím, jak jdou léta, rostou
s vaším věkem i vaše materiální možnosti. Když je vám dvacet, žijete v malém
pokoji, začnete žít se svou novomanželkou někde v podkroví, nevidíte z okna
ani na ulici ale jen na nebe. Později získáte celý dům se zahradou, nejprve ho
pronajmete, pak koupíte, a časem, když je vám padesát, tak jste to dokázali. Tak je to na Západě a to se od vás očekává. A pokud jste na tom takto nepracovali, jste ubohý
a neschopný člověk. Měli byste z toho být v depresi, jasné? (smích)
Ve védské kultuře to ale takto není. Ve védské kultuře je považováno za
skvělé, jestliže jste schopní svůj život zjednodušovat, a měli byste ho
udržovat tak jednoduchý, jak to jen lze. Je známo, že pokud vstoupíte do
manželství, musíte expandovat svá materiální opatření. Naneštěstí. Vy to ale i tak děláte, protože je to vaše
povinnost. Jakmile však máte příležitost něco omezit, tak to uděláte. To je
védská kultura. Snažíte se život udržovat tak jednoduchý, jak je to jen možné. V Krišnově
službě můžeme samozřejmě občas znovu přijmout nějaké hmotné věci, ale to je něco
jiného. Obecně se však v rámci rodinného života snažíme své
hmotné potřeby minimalizovat. A když něco nepotřebujeme, vyhodíme to z domu. Jednoduše pryč.
Můžete-li to prodat, a darovat pak ty peníze Krišnovi, je to lepší, než to jen
vyhodit. Ale je tu tento princip, že žijeme velmi jednoduše.
13. září 1997, Rádhádéš, Belgie, přednáška SB 10.9.14
Žádné komentáře:
Okomentovat