sobota 8. října 2016

Zkoušky v duchovním životě

V našich životech budeme procházet testy. Není to „možná přijde nějaký test“! BUDEME TESTOVÁNI, a to je povahou duchovní služby. Šrímad Bhágavatam je určen k tomu, aby nás vedl v tom, jak jednat v těžkých situacích, když musíme čelit ostrému jednání od nadřízených.

Co když s vámi jednala nějaká autorita v určité instituci špatně? I tak to není důvodem pro opuštění vědomí Krišny! Toto je velice časté ospravedlňování, kterého se mnozí chopili, aby dali oprávnění své mysli k návratu do hmotného světa. „Co jsem mohl dělat? Nikdo mi nerozuměl a nechovali se ke mně dobře! A já jsem jen duše, jejíž záměry jsou dobré, ale byl jsem nepochopen a jako výsledek se ke mně nechovali dobře, a tak jsem nyní zde – oběť okolností!“ Ne, jsi oběť své mysli! A samozřejmě mysl je sídlem smyslů, a proto jsi oběť smyslů.

Mysl neustále hledá záchranný východ. „Musí existovat nějaký způsob, jak se z toho dostat – tohle je prostě příliš světlé! No opravdu, je to příliš vážné, strašně moc! Potřebuji trochu svobody. Celý život jen se čtyřmi regulativními principy a Hare Krišna! Ó, prosím, dej nám více svobody!“

Ale my to nemůžeme dělat, protože to neodpovídá transcendentálnímu poznání. Cesta ven není možná, protože s transcendentálním poznáním se nedá hádat. Ale kdyby zde přesto byla cesta, cesta ven, jaká lepší cesta ven by to mohla být, než obvinit někoho jiného: „Není to má chyba, že jsem poklesl – bylo se mnou špatně zacházeno, jsem oběť!“

Ano, věř tomu, pokud chceš, ale není to moc přesvědčivé. Možná tím můžeš obalamutit svou mysl, ale já si nemyslím, že tím můžeš ošálit kohokoliv jiného. Chápeme, co se stalo. Nižší kvality přírody tě přemohly a ty jsi našel výmluvu pro to, abys je podpořil!

My sami nejsme v žádném případě velice silní, nemáme velkou sílu charakteru, a proto musíme číst Šrímad Bhágavatam a naslouchat mu znovu a znovu tak, abychom mohli meditovat o tom, jak správně jednat v životních testech. Nemusíme spontánně vědět, jak jednat správně, a proto je lepší jednat rozvážně a meditovat o tom, abychom si to mohli připomenout, až přijdou takové zkoušky. „Dobře. Vzpomínám si, co by mělo být tím správným jednáním!“ A po dlouhotrvající meditaci můžeme náležitě jednat i ve zkouškách, jaké přijdou. Ten, kdo je dlouhodobě hluboce přemýšlivý, kdo četl znovu a znovu Šrímad Bhágavatam, i přestože uvnitř nemusí být úplně čistý, může jednat vhodně.

Kadamba Kánana Svámí, 14. prosince 2015, Mayapur, Indie, ŠB 6.17.36-37   

Přeložil Madhu Pandit dása

Původní článek v angličtině na kksblog.com


Žádné komentáře:

Okomentovat