čtvrtek 5. března 2020

Očistné rodičovství



Otázka: Přemýšlím o svých dětech. I když dáme děti do Krišna si vědomé školy, není to občas ideální, někdy dokonce ještě divočejší než v okolním světě, tak co bychom měli dělat?
 

Máte děti a jste velcí idealisté. Máte sen, že jim chcete dát to nejlepší a potom po nějaké době si uvědomíte, že nemůžete. Nemůžete! Mohou být vaše děti, ale jejich životy nejsou pod vaší kontrolou. Jsou v tomto hmotném světě se svou vlastní karmou a jsou také součástí širší společnosti a vy nic nenaděláte. Nemůžete s tím nic dělat...
Jako například v Norsku - když se dítě špatně chová a vy ho plesknete, může vás dítě nahlásit na policii. Mohou vás zadržet a dát do vězení. Jo, jen si to představte! V některých zemích je to jiné. Víte, moje matka měla pálku na stolní tenis. Já jsem vždy kopal pod stolem svého mladšího bratra a ona to věděla. Takže pak víte co... Přežil jsem to. Bylo to v pořádku. Nikdy jsem nepotřeboval psychologa. Pořád mám rád stolní tenis (smích). Je to ok. Takže je to v pořádku. Není nic špatného na tom láskyplně plesknout.


Ale po nějaké době si uvědomíte, že svým dětem nemůžete dát ideální vzdělání. Dokonce si ani nejste jistí, jestli vaše "malá Čintámani" (fiktivní jméno), která je přímo z nebeských planet, bude vůbec zpívat Hare Krišna. Ach ano, dokonce měla i svá vlastní Božstva jako dítě, ale nemůžete si být ani jisti, jestli bude malá Čintámani oddaná, až jí bude dvacet jedna! 

Tak to je. Viděl jsem, jak tu seděli otcové a říkali, "Má malá Čintámani!" Ona přišla k tatínkovi a řekla, "Tati, nebudu Hare Krišna, ale potřebuju podpořit v mých studiích." A tatínek to zaplatil. Znám otce oddané, kteří věrně každý den vozí své neoddané děti do školy a zase je vyzvedávají. To je veliké očištění. Přeji hodně štěstí. Možná tak nějaký muž řekne, "Přijmu sannjás." A potom musí kázat.


Takže tak to je. Jediné, co můžete udělat, je dát požehnání. Snažte se své děti požehnat jak jen to jde. Jejich životy nemůžete příliš změnit - možná trochu - ale dejte jim tolik požehnání, kolik můžete. To je to, co jako rodič děláte. To děláte také jako duchovní učitel. Jako já mám mnoho žáků a nemám nad jejich životy moc. Nemůžu jejich život kontrolovat. Mohu jen dát požehnání a snažit se...


(Kadamba Kánana Svámí, 28.dubna 2017, Rádhadéš, Belgie Šrímad Bhágavatam 7.15.50)


Odkaz na přepis v angličtině je zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat