sobota 13. února 2016

Advaita áčárja - část druhá

namo brahmanya–devaya, go brahmana–hitaya ca, jagaddhitaya krishnaya, govindaya namo namah

Během toho, jak Advaita Áčárja pokračoval v uctívání, pokračoval i se zpěvem tohoto verše. Advaita Áčárja před Pánem padl tváří k zemi, hledaje útočiště u Jeho lotosových nohou. Pán Gouranga zvedl Svou lotosovou nohu a položil ji na hlavu Advaity Áčárji. Když toto oddaní spatřili, začali bláznivě jásat a byli úplně bez sebe. Někteří se váleli po zemi, jiní se navzájem objímali či se bouřlivě vzájemně poplácávali, zatímco jiní hlasitě plakali. Advaita Áčárja cítil, jako by se nyní všechny jeho touhy naplnily, protože Pán položil Svou lotosovou nohu na jeho hlavu. Pán Čaitanja jim poté dal pokyn: „Ukažte mi, jak tančíte!

Advaita Áčárja nebyl mladík. Je řečeno, že když se Šrí Čaitanja Maháprabhu zjevil v tomto světě, Advaitovi Áčárjovi bylo v té době už 52 let. A poté, co Pán odhalil svou totožnost, což bylo v době, kdy mu bylo 22 let, bylo Advaitovi Áčárjovi už 74, a byl to on, kdo měl tančit! A Advaita Áčárja žil i dalších 25 let po odchodu Pána Čaitanji, čímž rozumíme, že Advaita Áčárja zde byl až do svých 125 let.

Advaita Áčárja začal šťastně tančit a oddaní spustili sladký, melodický kírtan. Jak pokračoval s tancem před Pánem, Advaita Áčárja se občas pohyboval v temperamentní náladě a někdy tančil taktně. Někdy se cítil velice pokorně a držel trs trávy mezi svými zuby. Někdy se Advaita Áčárja točil kolem sebe a vyskakoval do vzduchu a pak dopadal na zem a válel se sem a tam. Jindy rychle a hluboce dýchal a pak upadl do bezvědomí.

Víme, že držet trs trávy mezi zuby naznačuje pokoru. Je to v náladě pokory držet trs trávy mezi zuby. Proč přesně existuje tento zvyk, nemohu říci, ale je tu. A ještě důležitější než zvyk je nálada, kterou Advaita Áčárja projevil, protože nikdo nedokáže udělat nic bez milosti Nejvyššího Pána.

Přestože Advaita Áčárja byl sám také Nejvyšší Pán, nebyl govindam adi purusam – původním purušou, původní Nejvyšší Osobností Božství, Šrí Krišnou, ale byl avatárem Pána Krišny.

V Bhagavad-Gítě (4.8) je uvedeno, paritranaya sadhunam, vinasaya ca duskrtam, dharma-samsthapanarthaya, sambhavami yuge yuge - že Pán se zjevuje věk za věkem za účelem nastolení principů náboženství a vyhlazení ničemů. To je práce inkarnací Pána. Pouze Nejvyšší Osobnost Božství však může dát Krišna-prému, a to je důvodem, proč byl Advaita Áčárja velice dychtivý zjevení Krišny, protože Advaitu Áčárju nezajímalo ustanovení principů dharmy, Advaita Áčárja si přál utopit celý svět v lásce k Bohu.

A nyní můžeme vidět, jak se to děje! Můžeme vidět, jak postupně, kousek za kouskem, téměř neviditelně sankírtanové hnutí Pána Čaintaji proniká. Protože jakmile se osoby dotkne sankírtanové hnutí, jak uslyší Svaté jméno, jak se zapojí do oddané služby, upoutá ji to.

Přednáška u Mamgachi, 29. listopadu 2008, Indie

Původní text v angličtině zde.

Přeložil Madhu Pandit dás

Žádné komentáře:

Okomentovat