sobota 20. prosince 2014

Žádné kompromisy!

Jedna věc, kterou jsem opravdu neměl rád, byla, když můj otec říkával: "Synu, život je kompromis." To bylo jako vzdát se ještě před tím, než jste se vůbec začali snažit o ideál. Já jsem byl vždycky idealista a i dnes jsem. Můj otec již zemřel, ale kdybych ho nyní potkal, řekl bych to samé. Prohlásil by, že život je kompromis, a já bych odvětil: "Možná pro tebe je, ale pro mě ne."

Ale jak mohu říct takovou věc? Jak mohu říct, že život není kompromis, když musíte dělat tolik věcí, o které jste nikdy nežádali? Ano, kvůli okolnostem musíte - nemůžete si prostě dělat, co chcete. Tak jak mohu říct, že život není kompromis?

Samozřejmě, je to pravda - já musím dělat věci jako všichni ostatní; věci, ke kterým jsem nucen svým okolím. To zde je! Jsou zde zákony, pravidla. Tolik omezení, která se mi vnucují a já jsem o ně nežádal, ale musím spolupracovat, jinak to přinese spoustu potíží. Není tedy život kompromis, jak by řekl můj otec?

Řekl bych: "Ne, život není kompromis." Není, protože jsem neobětoval svůj ideál. Neobětoval jsem svůj sen. Pokud nemáte sen, potom děláte ústupky. Když nemáme něco, čemu opravdu věříme a usilujeme o to, žijeme vůbec doopravdy? Jdeme někam? Potom se člověk vzdal ještě předtím, než se pokusil.

Program pro mládež, 24. září 2014, Scottburgh, JAR

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat