neděle 29. července 2012

Požehnán těmi nejlepšími

Jeho Svátost Kadamba Kánana Svámí, duben 2012, Zurich, Švýcarsko SB 1.5.34

Od přírody jsme slabí! Slabost se manifestuje mnoha způsoby. Dříve jsem mluvil o chtíči, ale další vlastnost, kterou se manifestuje neodmyslitelná slabost živé bytosti je pýcha. My všichni jsme velice pyšní a vždy bereme pýchu z něčeho. Tahle pýcha je to největší nebezpečí v duchovním životě, protože je to skrz pýchu, když nás přestane zajímat následování procesu. Je to skrze pýchu, že si myslíme: „Já vím, já vím, já vím, já vím velmi dobře.“

Je to kvůli pýše, že děláme přestupky a odchylky. Je to skrze pýchu, když pokazíme tuto vzácnou příležitost jít zpátky k Bohu v tomto životě.

Takže musíme kultivovat pokoru, což je velmi těžké. Častokrát vyvstane otázka: „Jak se můžeme stát pokornými?“ Dobře, jedna odpověď je, že to začíná s tím stát se upřímným, protože když se staneme upřímnými, musíme přiznat, že nejsme perfektní. Kdokoli je alespoň trochu upřímný to ve skutečnosti ví, mám nějaké chyby…nejsem skvělý…jsem malý. Tento způsob upřímnosti může pomoci kultivovat pokoru.

Takže člověk musí praktikovat toto…musí si vždycky říkat:  „Mám se ještě hodně co učit.“
Kdykoli v životě, dokonce i když je člověku 99. Takže v téhle náladě pokory můžeme
bezpečně zůstat a sloužit vaišnavům, přijmout útočiště u Šrímad Bhagavatamu, přijmout
útočiště ve Svatém Jméně, zůstat vděční za oddanou službu, protože hned jak člověk začne
být pyšný, dříve nebo později zažije službu jako zátěž.

„Ó Bože, proč musím vždycky dělat tuhle službu? Nevím, proč v tomhle chrámu, kde nikdo
nechce dělat tuhle službu, tak či onak já vždycky musím tohle dělat!!“


To je když přijde pýcha a pokora je ztracena. Vděčnost je ztracena. Když jsme pokorní, jsme vděční.


„Mám takové štěstí, že můžu dělat tuhle službu. Dostávám veškerou milost. Nezasloužím si to. Proč to dostávám, já nevím.“

Takováto vděčnost je přesným opakem pýchy. Klíčem je tenhle přístup s vděčností a pokorou v duchovním životě. Vždycky si myslíme, že jsme požehnáni. Včera jsme vzpomínali na Bhakti Tirthu Maharaje, který ve svých posledních dnech říkal: „Byl jsem požehnán těmi nejlepšími!

Přeložila bhn. Jana Jendrulková
Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat