neděle 6. srpna 2017

Můžeš zahodit tu sušenku?!


Mladík se ptá: Co myslíte tím „vyšší chuť“?


Je to jako když jsi hladový a máš v ruce malou sušenku a já ti říkám, abys jí zahodil. Řekneš: „No počkej, to je moje sušenka a já mám hlad. Nezahodím ji. Zmiz!“

Ale když k tobě přijdu s velkým talířem jakéhokoliv tvého oblíbeného jídla, atraktivním a lahodným a všechno, co ti řeknu, je: „Dám ti toto vše, ale musíš zahodit tu sušenku.“ Uděláš to?

Ano, jistě, protože tam je vyšší chuť. Je zde chuť sušenky, ale je zde více chuti v padesáti jiných druzích dobře připravených věcí. Takže je zde chuť hmotného požitku, je zde chuť cigarety... Já jsem kouřil a ta chuť tam je. V čemkoliv je chuť - vyjmenuj něco z hmotného světa a je v tom chuť. Ale ta chuť není příliš uspokojivá. Je však propagována jako uspokojující. Propagují, že když kouříš cigaretu, je to tak jemné, tak uspokojivé, ale to je lež! A více než jen to, je to destruktivní, škodlivé. Takže kvůli spokojenosti dostáváme maličkou, malou chuť, která není uspokojující. Vykouříš jednu, zahodíš ji, vytáhneš další, a tak si v tu stejnou chvíli sami ubližujeme.

Vyšší chuť znamená chuť nad rámcem těchto dočasných věcí, které jsou zaprvé dočasné, za druhé nevděčné a za třetí působí problémy! Když dojdeme na duchovní úroveň, je tam chuť, která je prostá potíží, přirozená, stálá a která je trvale radostná.

Jeho Svatost Jayadvaita Svámí, říjen 2007

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat