sobota 19. března 2011

Mája tě srazí dolů

Proto je na počátku Nektaru Oddanosti řečeno, že odříkání má hodnotu. A proto "vairagya-vidya-nija-bhakti-yoga". Vairágja je součástí duchovního života. Neboli vairágja znamená odříkání. Takže když máme takovou kulturu, takový životní styl. Jsme mimo máju. Jsme přitahování k máji, ale také víme že mája je velice nebezpečná. Protože s májou to není jen o naší síle. Někdo si může myslet: Já už jsem oddaný nějakou dobu. Já vím, co dělám. Znám své limity. Já vím, jak daleko mohu zajít a jsem opatrný, abych nezašel příliš daleko. Ale pak zapomeneme na jeden bod, který zmínil Jagadananda pandit ve své knize Préma-vivarta: "krsna-bahirmukha hana bhoga-vancha kare; nikata-stha maya tare japatiya dhare". Když si začneme s hmotnou energií hrát. Potom mája stojí blízko nás. A ona čeká, aby nás srazila dolů. Takže to je zajímavé, že někdo jen tak nepoklesne, ale mája ho srazí k zemi. To je zajímavé, alespoň pro mne. Když jsem ten verš četl, tak jsem si říkal, že bych se ho měl naučit. Možná si ho zapamatovat, protože je to něco, co bych měl mít na paměti. Neměli bychom máju podceňovat.

Kadamba Kánana Svámí, 1. února 2011, ŠB 3.31.11, Lužce

Žádné komentáře:

Okomentovat