sobota 15. května 2010

Komentář od Guru Maharáje k Vjása-púdže

Vztah gurua a žáka je mystická věc, neboť je součástí systému, který vyjevil Krišna v posvátných písmech a osobně ho požehnal. V praktickém životě jde rovněž o vztah založený na lásce a náklonnosti, a tím, co sdílíme, je touha dělat stále větší duchovní pokrok. Takže to činí Vjása-púdžu inspirujícím zážitkem, svátkem čistoty. Chci vám všem poděkovat, že jste přijeli do Rádhadéše a podíleli se na festivalu. Pro mne to byla užitečná výměna, očištění, a uvědomuji si, že je skutečně důležité tuto tradici Vjása-púdži dodržovat. Předtím jsem váhal - měl bych mít skutečně tak velkou oslavu svých narozenin? Ale poté jsem si řekl: dobrá, alespoň všichni pojedeme do Amsterdamu na Queen's Day. Celý rok cestuji po celém světě, abych se setkal s oddanými v tolika zemích, ale jen zřídka dělám něco pro krajinu, kde jsem se narodil, takže když jednou ročně přivedu tolik lidí ze všech těch zemí na Queen's Day do Amsterdamu, je to způsob, jak splatit svůj dluh. Děkuji vám velice všem, že jste přijeli.

Satsvarúpa Mahárádž napsal ve své knize "Vzpomínání na Šrílu Prabhupádu":
Nechtěl jsi knihu o sobě.
"Dej nám spousty knih o Krišnovi," řekl jsi.
Nakonec jsi ve svých posledních dnech souhlasil -
můžeme to udělat,
jestliže je to duchovní.

Tento rok jste připravili opravdovou knihu s věnováními a já jsem se nejprve cítil trochu v rozpacích z té knihy o mně, ale pak jsem si uvědomil, že to není kniha o mně, ale kniha o vás a o mně s Krišnou ve středu. Tolik vám za to děkuji. Nejhezčí věc je, že se dělíte o své srdce, a také z našich výměn vyzdvihujete některé body, které na vás udělaly hluboký dojem. Díky tomu je potěšení to číst.
Zde je jen několik ukázek, nemohl jsem zmínit všechny, ačkoli vašich velmi smysluplných slov tam bylo daleko víc.

"Učíš mne být velmi pozitivním. Ano, můžeme to dokázat, my všichni můžeme dospět ke Krišnovi. Učíš mne, že bych se neměl brát tak vážně, ale ten, kdo má být brán vážně, je Krišna."

"Požehnej mi prosím, aby tvé lotosové nohy byly mým jediným útočištěm a mé oči na ně byly upřeny a nikdy se nedívaly tím směrem k máje, dovol, ať mne záře tvých lotosových nohou oslepí, protože to je jedinou zárukou, že se nebudu dívat směrem k máje."

"Chci, abys byl sádhuem, ne, aby ses jím stal, ale abys jím byl."

"Jsem náročný duchovní mistr, protože chci, aby ses stal čistým oddaným. Ne tak, že bych na tebe činil nátlak, aby ses posunul do kvality vášně, ale chci, aby sis vybudoval duchovní život. Chci, abys přemýšlel o jeho složkách a inteligentně je zkombinoval, okolo naslouchání, zpívání, uctívání, a tak dále; aby jsi přemýšlel, co přijímat a čemu se vyhýbat."

"Říkám si - guru je tu stále a stále byl. Někdy je vidět, jindy ne... na nás pouze je, abychom přijali nataženou ruku..."

"Nenacházím chuť v Krišna knížce, ani nehořím touhou se o Něm více dozvědět, ale když vidím, jak moc jsi k Němu přitahován ty, říkám si: Kdo je Krišna? Jaký druh osoby to musí být, že si tě takovým způsobem získal?"

"Minulý rok v Májápuru se Tě někdo zeptal: 'Co bys nejraději viděl u svých žáků?' Tvá odpověď: 'Aby přijali útočiště! Útočiště u Krišny, u svatého jména, v procesu vědomí Krišny, sádhaně, čistotě, tilaku...'"

"Při oslavě vzpomínky na Bhakti Tírthu Svámího někdo oslavoval jeho žáky jako 'mimořádně opravdové.' Po slavnosti jsi poznamenal, že by jsi byl rád, aby tvoji žáci byli takoví - velmi skuteční lidé."

Velice vám děkuji za vaši odevzdanost, nechť vám Krišna požehná transcendentální láskou k Němu.

Váš služebník služebníka Šríly Prabhupády.


(Přeložil bh. Ondřej Hládek)

Žádné komentáře:

Okomentovat