středa 2. září 2009

Následujte dharmu - část čtvrtá

Praha, 26. června 2009 přednáška ze Š.B. 3.14.40 část ...čtvrtá

... Otázka: "V Bhagavad Gítě [B.G. 17.14-16] je popsané odříkání mysli, těla a řeči. Odříkání mysli je spokojenost. Jak můžeme dosáhnout této spokojenosti?"
Odpověď: Je zvláštní, že spokojenost, ke které se tento verš z Bhagavad Gíty vztahuje je popsána jako odříkání. Zdá se to být protikladem. Jak pochopit co znamená, že je spokojenost mysli odříkání? To znamená, že když jsou všechny podmínky dobré. Jsme v oddané službě, máme tilak, korálky na krku, japu a všechno. Vše je v pořádku a stejně nejsme spokojení. Protože mysl není nikdy spokojená. Proto odříkání mysli znamená, že jí nyní řekneme, že musí být spokojená. To znamená, že inteligencí musíme mysli kázat. A přesvědčit ji aby byla spokojená. Toto je to nejlepší co dostaneš. Nic lepšího nedostaneš. Ne mysli, toto je všechno. Většina chlapců by chtěla mít velice krásnou dívku. Kdyby si většina chlapců měla vybrat mezi velice krásnou dívkou a ošklivou, vybrali by si tu krásnou. Ale pak se oženíte a ona se může změnit. Některé ženy se po svatbě změní, nafouknou. To se stane jenom za několik týdnů. Je neuvěřitelné, jak rychle se mohou změnit. A potom se mysl začne dívat jinam. A potom si myslí, manželka toho a toho dáse vypadá mnohem krásněji než ta moje. A potom začne ta meditace. dhyāyato viṣayān puḿsaḥ – sańgas teṣūpajāyate – sańgāt sañjāyate kāmaḥ – kāmāt krodho 'bhijāyate (B.G. 2.62 Když osoba rozjímá o smyslových objektech, vyvíjí k nim připoutanost. Z připoutanosti se projevuje chtíč a z chtíče povstává hněv.) A potom přijde připoutanost a chtíč. Takže musíme být spokojeni s tím, co máme. Protože my si organizujeme život tak, aby vše bylo v pořádku. Správné oblečení, správné jídlo, správná manželka, která je oddaná. Takže co ještě chcete víc? Mnohem víc. A to nemůžeš mít. Když máš tohle všechno a chceš ještě víc, zapomeň na to. Zapomeň! Nemůžeš to mít. Buď spokojen s tím, co máš. To je odříkání mysli. Není to tak lehké. Ale musíme to praktikovat. Jinak co se stane? Je tu ten příběh o Diti a Kasyapovi. A pak, když mě požádáte, abych pojmenoval vašeho syna, nebuďte překvapeni, když ho pojmenuji Hiranyakasipu! Já jsem na stejné lodi. Moje mysl je také darebák. Když je vše v pořádku, také musím být spokojený. Jenom stáhněte myšlenky a koncentrujte se na Krišnu. Nedovolte mysli, aby jen tak seděla a meditovala: „Já to chci! Já to opravdu chci. Ne, to nemůžeš mít. Ale já to doopravdy hrozně moc chci!“ Ne, to nemůžeme dovolit. Tady je ten problém. Předtím než je ten problém musíme mysl stáhnout zpět a zaměstnat ji ve službě. Nemáme čas na mysl. Máme příliš mnoho služby. Mám tak mnoho služby. To je v pořádku. Když dojdeš do bodu, že máš tolik mnoho služby. To je dobře, pak nemáš žádný čas na takovéto jiné myšlenky. Prabhupáda měl rád to přísloví: „Nezaměstnaná mysl je ďáblova dílna.“ Musíme mít spoustu služby. Nemáme čas. Nemáme čas myslet na tyto věci. Odříkání mysli. Hodně služby. Hare Krišna!

Celá přednáška ke stažení zde.
(angličtina/čeština, formát mp3, velikost 59MB)

Žádné komentáře:

Okomentovat