pátek 13. února 2015

Citáty Šríly Bhaktisiddhanty Sarasvatího Thákura - část druhá


32. Jakmile poznáme absolutní pravdu, měli bychom se v ní ustálit. Místo mrhání každým okamžikem času, který nám zbývá, bychom měli být zaměstnáni sloužením  Šrí Harimu.
33. Mnoho lidí si plete "napodobování" s "následováním". Tato dvě slova nejsou totožná. Hrát roli Nárady ve hře je "imitace", ale následovat cestu oddanosti podle Nárady Muniho je "následování".
34. Ten, kdo je neustále pohroužený v debatování o Šrí Harim, je světec. Ten, kdo je neustále zaměstnán ve službě Nejvyšší Osobnosti Božství, je světec. Ten, který se veškerým svým úsilím snaží sloužit Krišnovi, je světec.
35. Jestliže Nejvyšší Osobnost Božství, Náráján, nabízí Sebe, něco zůstane nenabídnuto, ale oddaný může nabídnout Pána úplně.
36. Nesnažte se stát se guruem, abyste byli závistiví.  Nesnažte se stát se guruem za účelem pohroužení se do hmotných připoutaností. Ale pokud se stanete mým ryzím služebníkem, pokud získáte mou sílu, pak zde není žádné úzkosti.
37. Pravý duchovní učitel se neliší od Nejvyšší Osobnosti Božství. Když někdo nemůže říci, že duchovní učitel je osobní manifestace Nejvyšší Osobnosti Božství, nebude schopen vyslovit svaté jméno Pána.
38. Aby nás naučil, jak Mu sloužit, zjevuje se Nejvyšší Osobnost Božsví jako duchovní učitel.
39. Živá bytost nemůže získat opravdový prospěch čtením stovek knih či předstíráním konání oddané služby podle svých vlastních představ.
40. Být podváděni těmi, kteří klamou lidi ve jménu hari-kathá, se stane v tomto věku jakýmsi náboženstvím.
41. Někdo bude schopen porozumět hlubokému významu nestranné pravdy, která je neohroženě vyslovena po stovkách životů či stovkách jug. Ale jestliže nebude prolita spousta těžce vydřené krve, nebudeme schopni zařídit, aby lidé porozuměli pravdě.
42. Pán nepřijme cokoliv, co je nabídnuto těmi, kteří nezpívají sto tisíc jmen Pána každý den.
43. Společnost je podstata hybné síly v lidském životě ke sloužení Šrí Harimu. Díky společnosti neoddaných člověk získá hmotný blahobyt. Díky společnosti oddaných se duchovní duše postupně pohrouží do služby Šrí Harimu. Toto je největší útočiště pro lidskou bytost. Nikdy k tomu nebuďte odmítaví.
44. Kdykoliv jsou zde hmotné obtíže, Nejvyšší Osobnost Božství bude útočištěm a dovolí nám Mu sloužit.
45. Jakmile má člověk ánárthy, neobdrží štěstí z toho, že se stane služebníkem Šrímatí Rádhárání. Ti, kteří diskutují transcendentální zábavy Šrímatí Rádhárání, nejdražší služebné Šrí Krišny, jsou uspokojovači smyslů, skrytí poživatelé a prakrta-sahadžíové.
46. Když budou ánárthy odstraněny zpíváním svatého jména, pak se ze jména automaticky vyjeví také Krišnova podoba, vlastnosti a zábavy. Není potřeba usilovat o umělé zapamatování si Jeho podoby, vlastností a zábav.
47. Všichni z vás s velkým nadšením kázejte poselství Rúpy Gósvámího a Ragunáta Dásy Gósvámího. Naše nejvyšší touha je stát se prachem u lotosových nohou následovníků Šrí Rúpy Gósvámího.
48. Nevzdávejte se oddané služby, i když jsou zde nesčetná nebezpečí, nesčetné urážky a nekonečné soužení. Nebuďte skleslí, že většina lidí v tomto světě nepřijímá poselství čisté oddané služby. Nikdy svou oddanou službu, naslouchání o Krišnovi a Jeho opěvování nevzdávejte, On je vaše vše.
49. Nechceme se stát velkými plodonosnými pracovníky nebo náboženskými vůdci; vše, co chceme, je stát se prachem u lotosových nohou Šrí Rúpy Prabhua. To je naše původní totožnost.
50. Nikdy bychom neměli projevovat žádný druh averze vůči sankírtan jagje, jež je dokonalou obětí, úplná se sedmi druhy obětí. Když pro ni postupně zvyšujeme svou lásku, všeho bude dosaženo a získáme konečnou dokonalost. Pouze s nadšením a odvahou, s úplnou oddaností následovníkům Šrí Rúpy, kažte slova Rúpy a Ragunáta.
51. Když kvůli strachu, že se to lidem nebude líbit, zastavím kázání objektivní pravdy, přijmu nevédský způsob a zavrhnu ten védský. Pak se stanu ateistou a ztratím svou víru v Nejvyšší Osobnost Božství, jež je zosobněním pravdy.
52. V tomto hmotném světě jsou pouze dva představitelé Nejvyšší Osobnosti Božství; transcendentální zvuková vibrace svatého jména a Jeho věčná transcendentální inkarnace Božstva.
53. Božstvo je uctíváno svatým jménem - vědomému je slouženo skrze vědomé.
54. Pro potěšení Pána Ho Jeho oddaní oslovují Jeho svatým jménem, aby Mu prokazovali službu, ne kvůli naplnění jejich vlastních tužeb.
55. Božstvo je milostivá inkarnace věčné podoby transcendentální Nejvyšší Osobnosti Božství duchovního nebe (Vaikunty). Je to přímý důkaz osobní podoby Nejvyšší Osobnosti Božství. Vaišnavové si nepředstavují, zda je Bůh osoba či je neosobní. Nejsou uctívači modly.
56. Jako jsou významy véd věcně popsány v Brahmá-sútře a védanta-bhásje, závěr a význam Šrímad Bhágavatamu je popsán podobně věcným a přesným způsobem.
57. Pokud někdo nestuduje Šrímad Bhágavatam pod vedením pravého vaišnavského áčárji, nebude schopen porozumět opravdovému významu Brahmá-sútry. Šrímad Bhágavatam je původním komentářem k Védanta-sútře.
58. Šrí Džíva Gósvámí konkrétně vysvětlil, že Šrímad Bhágavatam je původní komentář Védanta-sútry.
59. Slovo "oddanost" nemůže být užito vedle ničeho jiného kromě "Krišna". "Krišna" je jediný předmět oddanosti. Brahman je objektem poznání, Paramátmá blízkosti, ale Krišna je jediným objektem služby.
60. Každé slovo má dvě stránky; vyjadřující význam na základě poznání a význam založený na nevědomosti. Aspekty slov, které poukazují na něco jiného než na Krišnu, Višnua nebo Šrí Čaitanju, vyjadřují význam založený na nevědomosti. V poznání vše ukazuje na Krišnu a značí Krišnu.
61. Co nevědomé masy chápou o "Krišnovi", není skutečný objekt slova Krišna. Jinými slovy, "Bůh", "Alláh", a dokonce i sanskrtská slova "Íšvara", "Paramátmá" a tak dále, pouze naznačují velkou energii vycházející z Krišny. Neukazují celkový aspekt slova "Krišna".
62. Žádná práce není tak příznivá jako služba duchovnímu učiteli. Ze všeho uctívání je uctívání Nejvyšší Osobnosti Božství nejvýznamnější. Ale uctívání lotosových nohou duchovního učitele je dokonce ještě významnější než uctívání Nejvyšší Osobnosti Božství. Dokud tohle není pevně zrealizováno, nemůžeme pochopit, co znamená svatá společnost, nemůžeme pochopit, co znamená útočiště u duchovního učitele, nemůžeme pochopit, že jsme závislí a on je náš udržovatel.
63. Když přijmeme útočiště u lotosových nohou duchovního učitele, můžeme se oprostit od iluze, strachu a strádání. Pokud z celého srdce žebráme o jeho milost bez jakéhokoli klamání, potom nám duchovní učitel udělí veškerou příznivost.

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat