čtvrtek 27. února 2014

Imaginární obchod s těly

Kadamba Kánana Svámí, 19. ledna 2014 Durban, ŠB 2.9.36

Otázka:
Zeptal se mě jeden oddaný. Syn jedné oddané umřel velice mladý. Ona z toho byla velice velice rozrušená. Ptala se: „Proč můj syn? Bhagavad Gíta přece říká: zrození, stáří, nemoc a smrt. A pořád si lámala hlavu s tím, že přeci Bhagavad Gíta říká: zrození, stáří, nemoc a smrt. Tak proč můj syn zemřel tak mladý. Proč to Krišna takhle zařídil?“ Tak jestli na to můžete odpovědět vy.

Odpověď:
Na tohle se dá odpovědět mnoha způsoby. Kázat filozofii: duše se nikdy nerodí ani nikdy neumírá.  „na hanyate hanyamāne śarīre“ BG 2.20 Takovéto věci. Můžete dát odpověď: Život za životem, podle naší karmy. „karmaṇā daiva-netreṇa, jantur dehopapattaye“ ŠB 3.31.1 Podle naší karmy koná Krišna božské činnosti a umisťuje živou bytost do těla. Děje se to podle karmy.



Někdy, abych to lépe ilustroval, popisuji fiktivní příběh. Představte si, že zemřete a po smrti přijdete do takového velkého obchodu. A tak tam procházíte a ve výkladních skříních je mnoho těl. A vy si je prohlížíte a vybíráte, které si vezmete. No, minulý život jsem byl trochu silnější a měl jsem potíže s dýcháním, takže tenhle život bych si přál být radši trochu hubenější. Anebo přemýšlíte, byl jsem moc malý a nikdy jsem nic neviděl, takže chci určitě vysoký model. Nebo, minulý život jsem měl problémy s koleny, takže se teď chci ujistit, že budou určitě v pořádku. No a takhle procházíte obchodem a prohlížíte si různé modely. Někdo může říci: Víte, byl jsem mužem, ale ve skutečnosti jsem tím již unaven, teď bych chtěl být ženou. Nebo obráceně. Takže podle vlastní mysli si můžete vyzkoušet různé modely. A zkoušíte si je. Cítím se v něm dobře. Opravdu že jo. Ano, vypadáte v něm fakt dobře. Můžu se podívat do zrcadla? Samozřejmě že ano. Jo, vypadá skutečně dobře. A pak se podíváte na cenovku. Ó můj Bože! Na to ale nemám dost karmy! A pak prodavač jménem Mája. Ať už prodavač, či prodavačka řekne: Není vůbec problém. Máme tady i stejný model o trochu levnější. Tenhle ten vydrží naprosto překrásný do pětatřiceti a pak se rozroste na dvojnásobek. Takže se jen ujistěte, že se oženíte/vdáte do pětatřiceti. Anebo jiný model, kde je všechno v pořádku, až na nos. Nos je celkem drahý a tak tam je levný nos. Opravdu velký nos. A pak vždy vám budou od malička děti říkat: nosáč, nosáč, nosáč! Nosáči! Nosáči! Nosáči! Celý život.

Takže takhle. „karmaṇā daiva-netreṇa“ Rodíme se nikoliv pouze na základě naší touhy, ale i na základě karmy. Takže když někdo získá tělo, které má velice krátký život, pak je to právě díky té karmě.
To je filozofická odpověď. Ale ta nemusí uspokojit srdce matky, která ztratila své dítě. To vám tedy říkám. Nakonec tedy musíte dát odpověď, která se dotkne srdce. Prabhupáda byl v Japonsku, v tiskárně a ředitel té tiskárny, který byl vždy velice bystrý a smlouval o cenách, byl tentokráte velice velice nepozorný. A nakonec se Prabhupáda zeptal: „Co je s panem Kawasaki?“ Nebo tak nějak, jak se jmenoval. „Co s ním je?“ A oni mu odpověděli. „Jeho syn zemřel a bylo mu jen devatenáct let.“ A pak mu Prabhupáda na konci řekl. „Slyšel jsem, že vám zemřel syn. To je velice smutná věc. Je pro vás jen jediná naděje. Ve skutečnosti se stejná věc jednou stala Krišnovu učiteli. Jeho syn zemřel. A právě Krišna mu přivedl toho syna zpět. Takže pokud chcete svého syna zpět, jediná šance jako ho získat zpět je uspokojením Krišny.“
Tohle řekl Prabhupáda. Prabhupáda se vztahoval k tomu, co ta osoba chtěla slyšet. „Vaše jediná naděje je Krišna.“ Obraťte se na Krišnu. Jestliže chcete vidět opět svého syna, i kdyby nepřišel zpět sem. Setkat se s ním po tomto životě. Jenom Krišna ho může přivézt zpět.

Proto nyní musíš být více vážná, co se týče duchovního života, než kdokoliv jiný. Měla by ses stát tím úplně nejlepším oddaným v chrámu. Pak znovu uvidíš svého syna. Tohle bych řekl.

Žádné komentáře:

Okomentovat